Jön a karácsonyi vásárlási roham utolsó tíz napja, amikor a legtöbb pénzt költjük el a boltokban. A kereskedők tudják, hogy ha visszavárják máskor is a vásárlót, akkor pontosan kell kiszolgálni. Ám az ügyeskedők mindig becsúszhatnak a pályára - figyelmeztet a blokkk.com.
Csak olyan helyen vásároljunk, ahol kérdés, kérés nélkül adnak nyugtát. Az ugyanis kötelező. Ha nincs, akkor nehéz reklamálni bármi miatt is, a csere-bere pedig reménytelen vállalkozás.
Ha a kasszánál nagyobb árat mutat a pénztárgép, vagy a fizetés után a nyugta, mint ami a polccímkén, a bolt honlapján, vagy a reklámújságban volt, az szabálytalan. Az eltérő árak esetében a vásárlónak a legkisebbet kell csak kifizetnie. Előfordulhat informatikai hiba, vagy véletlenül egy hibás kiírás a polcon, de ez azonnal és gyorsan rendezhető a boltban.
Karácsony hajrájában is akad akció. A "készlet erejéig" című reklám esetében, ha már elfogyott a leárazásra beállított darabszám, arról is tájékoztatni kell a vásárlót a boltosoknak. Ha a leárazás első napján boltnyitáskor te vagy az első vásárló és azt mondják, már elfogyott, akkor az már gyanús, jöhet a hatóság. Előfordulhat ugyanakkor, hogy a beszállítás késedelme miatt nem indul időben az akció, vagy elmarad, de az egy másik történet - és nem úgy kezdődik, hogy "sajnáljuk, már elfogyott".
Ajándék csere-bere
A vásárlónak nem megfelelő áruk visszaváltása nem kötelező, de kialakult a gyakorlata. Kell hozzá nyugta, sértetlennek is kell lennie a portékának, hiszen a boltos csak a hibátlan árucikket tudja visszavenni. Célszerű vigyázni a gyári csomagolásra is, ha az ép marad, akkor könnyebb a csere-bere. Felesleges a nyugtára ráíratni, hogy visszacserélik, mivel ilyen joguk - nyilatkozatot tenni - az eladóknak, pénztárosoknak nincs.
Garancia és szavatosság
Az ajándék hibája kínos meglepetés, de ez csak a kicsomagolás után derül ki. A minőségi reklamáció teljesen más, mint a csere-bere, és mindegy, hogy boltban, vagy webáruházban vásároltunk, megillet a joga.
A jogszabályban külön meghatározott, főleg nagyobb értékű műszaki cikkekre, bútorokra, lakásfelszerelési cikkekre, egyes játékokra például egy év kötelező garancia van. Ez azt jelenti, hogy ha a vásárlást követő egy éven belül kiderül, hogy már a vásárlás pillanatában hibás volt a portéka, vissza lehet vinni a boltba, vagy közvetlenül a szervizbe és jöhet a javítás. Ha ez nem megy, akkor csere, vagy értékcsökkenés, vagy elállás a vásárló lehetősége. Mindig a vásárlás helyén, a boltban kell reklamálni, vitatkozni. A garanciális ügyekben vita esetén a boltosnak kell igazát bizonyítania.
Ha a vásárlást követő három munkanapon belül derül ki hiba, akkor a bolt köteles kicserélni a jótállásos cikket. Ez ajándékvásárlásnál nem mindig jön be, hiszen sokan korábban vásárolnak, de egyes boltok az ünnepek utánra is felajánlják ezt a lehetőséget.
A kötelező szavatosság minden olyan termékre érvényes két esztendeig, aminek nincs rövidebb fogyaszthatósági, vagy minőségmegőrzési ideje (élelmiszerek, vegyiáruk lehetnek ilyenek). Ha vita van, akkor fél évig a boltos a hunyó, neki kell bizonyítania igazát, utána térfélcsere jön és a vásárlónak - írja a blokkk.com.
Webes elállási jogok
A megrendelést, vásárlást követően indoklás nélküli, jogszabályban előírt elállási joga a vásárlónak kizárólag a webáruházas vásárlásban van. Ez 14 nap, aminek számolgatása az áru átvételét követően indul. De el lehet állni a rendelés és a kiszállítás, átvétel közötti időszakban is. És nem kell magyarázkodni, ez egy indoklás nélküli lehetőség. Persze, a portékának hibátlannak, sérülésmentesnek kell lennie.
A 14 napos elállási jog uniós szabály, tehát bármely uniós raktárból vásárolt és szállított portékára igaz. Ha nem az uniós határokon belülről vásárolsz, akkor nincs ilyen előírás. Ezért is érdemes megnézni a webáruház honlapját legalább azért, hogy kitől és honnan is vásárolunk.
Mi lesz, ha nem jön meg az ajándék?
A webáruházak számottevő része már most jelzi, okulva a múltból, meddig tudja a megrendeléseket úgy fogadni, hogy az a csillagszóró gyújtásáig meg is érkezzen. Egyébként is jelezniük kell a szállítási határidőt, de tudjuk, bármi közbejöhet, például defekt, targoncáshiány. És sovány gyógyír, ha a később érkező ajándékot már nem vesszük át, hiszen elállhatunk. Tehát rendeljünk minél gyorsabban.
Egyes webáruházak a verseny hevében hosszabb elállási jogot kínálnak a vásárlónak, mint 14 nap. De nagyon kell figyelni arra, hogy a jogszabályban előírt 14 napos kötelező elállási lehetőséget követő időszakra ír-e elő valamilyen feltételt a webáruház az elállásra. Lehet ilyen például a levásárlás, a csere, vagy vásárlási utalvány felkínálása is. Ebben - de csak a 14 nap utáni időszakra - szabad a kezük a webáruházaknak.
A vásárlók könyvét csak a főnök adhatja oda?
A panaszkönyvet mindig oda kell adni a vásárlónak, ha kéri. Igaz, most már a korábbi bejegyzéseket nem láthatják a többiek, ez egy uniós adatvédelmi előírás, de hát a közösségi oldalak világában ennek nagy súlya nincs. A boltosok egyébként kötelesek kiírni azt is, panaszukkal, ha a boltban nem sikerül orvosolni, kihez, milyen hatósághoz fordulhatnak, például békéltető testülethez, vagy a fogyasztóvédelmi ügyeket is kezelő járási hivatalokhoz.
Pont az orrom előtt zárt be!
A boltosok kötelesek kiírni a nyitvatartás pontos időszakát, ha pedig bármilyen változás van benne, azt is. Így például azt is, hogy december 25-én és 26-án zárva tartanak, hiába írja elő ezt törvény.