A szállítmánybiztosítási piac helyzetét, a fuvarozókra és szállítmányukra leselkedő veszélyeket elemezte a CIG Pannónia. E szerint a legnagyobb kárértékekkel általában a lopások járnak, amelyek többsége szervezett módon zajlik. A rakományok kifosztására specializálódott bűnbandák semmit nem bíznak a véletlenre: az értékes árukról bennfentes információkat szerezve, vagy azokat kifigyelve célzottan csapnak le.
Főként olyan termékre - márkás ruházatra, vagy elektronikai cikkekre - utaznak, amelyek könnyen értékesíthetőek a feketepiacon. Támadásaiknak elsősorban a nemzetközi forgalmat bonyolító kamionok vannak kitéve. A rablások többségében a kamionok teljes szállítmányát eltulajdonítják, ami átlagosan 10 millió forintos kárt jelent, de szállítmánytól függően, akár 80-90 millió forintra is rúghat az okozott kár. A vasúti-, vízi- és légi szállítás esetében ezzel szemben inkább a 3-500 ezer forintos nagyságú dézsmakárok jellemzőek.
A kamionszállítmányok ellen elkövetett bűncselekmények a legtöbb esetben a sofőr kényszerítésével, vagy a ponyva felvágásával történnek. Az utóbbi időben viszont olyan eset is előfordult, hogy a közúton közlekedő kamiont menet közben fosztották ki a tolvajok - mondta Busa Zoltán, a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító (EMABIT) Zrt. vezérigazgatója. A biztosító tapasztalatai szerint a szegényebb országokban, elmaradottabb terülteken aktívabbak és trükkösebb módszereket is alkalmaznak a kamionokat fosztogató bűnszervezetek.
A balesetek és a nem megfelelő szállítási körülmények is jelentős kárt okozhatnak a rakományban. A szállítás legtöbb kárral járó mozzanata az áruk fel- és lerakodása, de a megfelelő rögzítés hiánya, az elégtelen csomagolás, a nem megfelelő hőmérséklet, illetve páratartalom is gyakran okoz pár százezer forintos károkat a rakományban. A károk kockázata megfelelő óvintézkedéssel mérsékelhető. Ez fuvarozói felelősségbiztosítás, vagy szállítmánybiztosítás mellett is lényeges, mert káresemény után azt is meg kell vizsgálni, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének.
A gazdasági válság óta csak a legszükségesebb esetekben kötnek biztosítást, például ha a megbízó azt megköveteli, vagy ha lopás szempontjából kockázatos (lopásérzékeny) a rakomány. Problémát okozhat az is, ha nem körültekintően választják ki a biztosítási fedezetet, illetve nem figyelnek oda arra, hogy az a szállítás minden szakaszára, például a legtöbb kockázattal járó ki- és bepakolásra is kiterjedjen. Megfelelő biztosítás híján így a fuvarozó, illetve megbízója szenvedi el teljes egészében a kárt - mondta Busa.
(Képünk illusztráció.)