Az ALTEO sosem titkolta, hogy idővel külföldön is kipróbálná magát. Miért pont most lépnék ezt meg?
Ez így van, már a vállalat alapításakor szóba került, hogy a hazain kívül melyek lehetnek még a lehetséges piacok számunkra, ám azt látni kell, hogy külföldre menni drága mulatság. Ennek az árnak pedig az egyik legjobban megélt eleme az úgynevezett "opportunity cost" avagy haszonáldozat-költség. Ez annak a költségét jelenti, hogy valami mást nem csinálok addig, amíg például a külföldi terjeszkedéssel foglalkozom.
Kapcsolódó
Éppen ezért mondom, hogy bár a külföldre lépés lehetősége mindig ott volt a fejünkben és figyeltük a történéseket, de mostanáig túlságosan lekötötte a vállalatot a magyar lehetőségek kiaknázása, a gyors magyarországi növekedés megvalósítására fókuszáltunk. Mára viszont már vagyunk akkorák, hogy elfogadható erőforrásigénnyel meg lehet lépni a külföldi terjeszkedést is.
Mi lehet az első lépés?
Olyan dologba akarunk fogni, ami nem túlságosan tőkeigényes, hanem amikhez inkább az évek alatt felgyülemlett tudásunkat tudjuk felhasználni. Ha például veszünk egy naperőművet, akkor lesz újabb mondjuk 4 MW kapacitású erőművünk, ám ezt önmagában nem nevezném nagy előre lépésnek. Ráadásul valószínűleg nem is lenne olcsóbb a megvásárlása, mint itthon.
Fontos az is, hogy olyan országba akarunk belépni, amit ismerünk vagy legalábbis közel áll hozzánk. A tágabb értelemben vett környező országokban néztünk szét, így esett végül a választásunk első körben Németországra.
Miért pont Németország?
Némi tépelődés után úgy döntöttünk, hogy úgymond nem az erdőben, hanem a Fashion Streeten nyitunk cipőboltot. Mert ott vannak, akik cipőt akarnak venni. Németország élenjáró állam a XXI. századi testre szabott energetikában, mi pedig úgy látjuk, hogy sok mindenhez értünk, ami ott eladható.
További előny, hogy miközben szolgáltatunk és üzletet kötünk, sokat is fogunk tudni tanulni a piactól. Persze hangsúlyozom, hogy nem tanulni megyünk oda, ahhoz az túl drága lenne. Nem, mi pénzt akarunk keresni. De ugyanakkor már most is vannak olyan dolgok, amiket megtapasztaltunk, pedig még csak az üzleti tervezés folyamatánál tartunk.
Mint például?
Az időjárásfüggő megújuló energia tervezésével kapcsolatban sokat tanultuk arról, hogy a meteorológiai adatokat hogyan használjuk fel, illetve, hogy hogyan hasznosítsuk azokat. Ez nagyon fontos kérdés, főleg a szélerőműveknél. A németek ezt régebben és profibb módon csinálják. Persze ők is tévednek, de kevesebbet és ennek bizony oka van.
Hol tart most a projekt?
A céget, az ALTEO Deutschland GmbH-t már tavasszal megalapítottuk, megvan a helyi ügyvezetőnk is, Balog Endre. Szakmabeliként kint dolgozott már évek óta, ismeri a helyi környezetet, és a nyelvet, valamint vannak kapcsolatai. Most felépítettük mögé a vállalatot és az infrastruktúrát, hogy minden tekintetben tárgyalóképes legyen.
Mikor jöhet az első szerződés?
Van egy-két izgalmas lehetőség, amiről már konkrét tárgyalások folynak, vélhetően heteken belül eldől, hogy pontosan mivel és hogyan jelenünk meg Németországban. Ha konzervatív akarok lenni, akkor azt mondom, hogy 2019 első félévében már biztosan lesz mit bejelenteni.
Milyen projektekben gondolkodnak?
Alapvetően, amihez értünk: kiválóan tudunk erőműveket üzemeltetni, megújulókat is, és összetett portfóliókat is tudunk kezelni. Ezen kívül a szabályozó központi szolgáltatás, menetrendezés, karbantartás az, amiben szintén erősek vagyunk. Tulajdonképpen mindazzal foglalkoznánk, amit energetikai szolgáltatás üzletágnak hívunk.
Kik lehetnek az első partnerek?
Helyi kis- és középvállalkozások. Bár igaz, hogy sok nagyvállalatot is ismerünk, de nem ebben a mérettartományban terveztünk kezdeni, inkább a helyi szinteken. Persze ez is nézőpont kérdése, hiszen a német helyi szint sokszor egy magyarországnyi méretnek felel meg. Főképp, hogy a vállalatunkat is a Ruhr-vidéken alapítottuk.
Említette, hogy a német az egyik legfejlettebb piac. Nem nagyobb a konkurencia, mint itthon?
Ez igaz, de az energetikában nincsenek akkora különbségek az országok között, mint sok más területen. Ahol pedig kevésbé fejlett a piac, ott jellemzően állami túlsúllyal és protekcionista szabályozással találkozunk, amely nem éppen tárt karokkal várja a befektetőket, így hiába lenne az ALTEO a második szereplő az állam mögött, esélytelen lenne sikeres vállalatot irányítani. Éppen ezért úgy látjuk, hogy olyan helyre kell menni, amely nagy, nyitott piaccal rendelkezik, ahol vannak lehetőségek.
A felkészülés során mi volt az, ami leginkább nehezítette a dolgukat?
Külföldön mindig minden nehezebb, mint a saját országunkban. Az első gondot a kinti ügyvezető megtalálása jelentette. A másik, amit megemlítenék, hogy azt az alapbizalmat, amit itthon már évtizedek alatt megszereztünk, kint ismét a nulláról kell felépíteni. Magyarországon az ALTEO mögé már felépült egy brand, ehhez pedig bizalom társul. Németországban ez még nincs meg, odakint kétszer olyan keményen kell megküzdenünk a sikerért, mint hazai pályán.
Illetve itthon már be vagyunk annyira tagozódva, hogy szinte minden szektorban működő céghez van valamilyen kapcsolatunk. Kint sokszor gyakorlatilag hideg nyomon indulunk el, ezért is volt fontos, hogy a leendő ügyvezetőnknek legyenek kapcsolatai.
Magyar munkavállalókkal mennek Németországba?
Részben. Amennyiben valamit itthonról is el lehet végezni, akkor azt megcsináljuk innen. De bizonyos számú német alkalmazott biztosan lesz, az kell a bizalom megszilárdításához is. Ugyanis meg tudom akár Tiszaújvárosból is csinálni a menetrend tervezést, de hitelesebb, ha helyi munkavállaló is képviseli a vállalatot a kinti ügyfelek számára.
Mennyire lehet jelentős a külföldi üzletek aránya?
Amikor majd elérjük az 50 százalékot, az nagy siker lesz. De erre még valószínűleg hosszú éveket kell várni. Most az a célunk, hogy kezdjünk el bevételt termelni és zöldek legyenek a számaink. Ám mivel nagy piacokat céloztunk meg, ezért ott a kisebb részesedés is nagy ugrást jelenthet az árbevételünkben.
Egyelőre csak Németország van a célkeresztben?
Amikor elkezdtünk komolyabban foglalkozni a külföldi megjelenéssel, akkor 8-10 országban mértük fel a szolgáltatási piacot. Ez szűkült végül Németországra, de a lehetőségeket - és a szabályozás változását - a többi országban is folyamatosan figyeljük, ha lesz valami vonzó, akkor azt nem fogjuk eldobni azért, mert épp Németországra koncentrálunk. Szerencsére az erőforrásaink már megvannak arra, hogy akár több irányba is lőjünk. Ugyanakkor nem fogunk proaktívan céget alapítani mondjuk 8 országban, annak nem látom értelmét.
Marad erő a magyarországi bővülésre is?
Természetesen, hiszen itthon is bőven van még kiaknázatlan lehetőség. Decembertől hadrendbe állt a monori 4 MW-os naperőmű, ami nagy dolog az ALTEO életében, hiszen ez az első saját építésű naperőművünk. Ezen kívül van még kettő, amiket építünk, ezeket legkésőbb a jövő év közepén szeretnénk átadni, így akkorra a fotovoltaikus kapacitásunk eléri majd a 20 MW-ot.
Ráadásul, mivel a tőzsdére lépésből bevont pénzt befektettük, már gondolkodunk azon, hogy mikor és milyen formában jöhet a következő tőkebevonás. Részleteket ezzel kapcsolatban még nem árulhatok el - vélhetően a jövő év elején fogunk néhány komoly döntést meghozni. Amikor pedig kiderül, hogy milyen erőforrások állnak a rendelkezésünkre, akkor már pontosan látjuk majd, hogy milyen további lépéseket (például erőműépítések) fogunk véghez vinni.
Az interjú megjelenését az ALTEO Nyrt. támogatta