A Magyar Nemzeti Múzeum (MNM) az Aranyvonat átalakításának és felújításának második ütemére írt ki december végén közbeszerzést - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből. A projekt keretében csak az 1938-as, Szent Jobb ereklyét szállító díszes vasúti kocsi rekonstrukciója valósul meg. Az eredeti Aranyvonat a második világháborúban elpusztult. (Ez az Aranyvonat nem azonos az 1945 januárjában az MNB aranykészletét menekítő és deportált zsidók értékeit szállító, szintén Aranyvonatként emlegetett vasúti szerelvénnyel.)
Budapesten rendezték meg 1938-ban a katolikus egyház eucharisztikus világkongresszusát, valamint ekkor ünnepelték az államalapító István király halálának 900. évfordulóját, amelynek alkalmából országjárásra vitték vasúton az Istvánnak tulajdonított kezet, a Szent Jobbot, hogy azt minél többen lássák. (Az Aranyvonat és a Szent Jobb 1938 és 1941 között - Horthy Miklós kormányzósága alatt - több körutat is tett.) A nemzetközi eucharisztikus kongresszust 2020-ban ismét Budapest rendezi meg, így akár újra útnak indíthatják az Aranyvonatot is határon belül és kívül.
Az első közbeszerzés kiírásakor, 2015 novemberében a MNM akkori főigazgatója Csorba László azt nyilatkozta a 24.hu-nak, hogy a vasúti kocsi új funkcióval működne, nem a Szent Jobbot vinnék körbe az országban, hanem a múzeum kiállítása lenne látható benne, amit különleges rendezvényekhez kapcsolódóan például zarándokvonatokhoz csatolnának, illetve a szerelvény a vasúttörténeti parkban lenne látható.
Az MNM 2016. júniusában már kiválasztotta a többségi állami tulajdonú Dunakeszi Járműjavító Kft.-t és MÁV Nosztalgia Kft.-t az Aranyvonat kocsijának rekonstrukciójára, nettó 78,7 millió forintért. Ez azonban nem futotta a teljes felújításra.
A rekonstrukció első ütemében egy 1900-ban a Ganz által gyártott favázas személykocsit felhasználva acélvázas és acéllemez borítású szekrényváz készült el szoknyalemezekkel és teljes külső fényezéssel, valamint nyílászárókkal és padlószerkezettel - olvasható a közbeszerzési kiírásban.
A kocsi hossza az ütközőkkel együtt 18,2 méter, a szélessége közel három méter, a magassága 4,6 méter.
Az új közbeszerzés nyertesének a járműszerkezet építése (forgóváz bekötése, az alvázra függesztett szerkezeti elemek és berendezések tartószerkezeteinek elkészítése, a kocsi két végén átjárók építése), a fékrendszer beszerelése, a belső terek, a villamos rendszer, a fűtés és szellőzés kialakítása, a belső és külső díszítés, valamint a tűzjelző és vagyonvédelmi berendezések felszerelése lesz a feladata a közbeszerzési dokumentum szerint. (A belső és külső díszítés, valamint a fűtés-szellőzés opcionális feladatok, amelyeket a MNM a szerződéskötéstől számított 90 napon belül hívhat le.)
A szerződést teljesítő vállalkozónak az átadott vasúti kocsira 12 hónapos jótállást kell vállalnia. A vasúti kocsik felújításában jártas pályázók az új közbeszerzésen 2019. január 29-ig tehetnek ajánlatot. A nyertessel hét hónapra kötnek szerződést.
Az Aranyvonat újjáépítést már több évvel ezelőtt a Magyar Koronaőrök Egyesülete kezdeményezte.
Különleges kocsi volt
"A Szent Jobb szállításához egy gazdagon díszített, különleges műszaki megoldásokat megvalósító vasúti kocsit épített mindössze négy hónap alatt a Serédi Jusztinián bíboros vezette Szent István Emlékév Országos Bizottsága megbízásából a MÁV, amit a hozzá kapcsolódó kocsikkal együtt ma Aranyvonatnak nevezünk. Bátran állíthatjuk, az ereklyét szállító vagon, az aranykocsi, a magyar tervező- és díszítőművészet és a magyar ipar remeke volt. A leírás szerint az aranykocsit nemcsak különleges külső és belső díszítése, hanem alakja is megkülönböztette más gyorsvonatú kocsiktól" - írta korábban az iho.hu, illetve az Indoház szaklap.A MNM és a Honismereti Szövetség a közelmúltban pályázatot hirdetett a Szent Jobb, illetve az Aranyvonat helyi fogadását, eseményeit, illetve azok előkészületeit és visszhangját bemutató dolgozatok írására amatőr kutatóknak - számolt be a Magyar Idők.