Makkai Mária felügyeleti vezető a Napi Gazdaságnak elmondta, az együttműködési forma idő közbeni átalakításával a projekt forrásszükséglete 136,9 millió euróról 177,3 millió euróra növekedett. A ppp-projekt rendelkezésre állási szerződése szerint a hiteligény 159, 5 millió euró lett volna, ami 63,7 millió euróval több lett a beruházást az eredeti elképzelésben finanszírozó hitelnél.

Szintén rendkívül hátrányosan érintette az államot az, hogy a rendelkezésre állási díj teljes nettó összegét euróban fizeti az állami megrendelő, annak ellenére, hogy a díj 51 százaléka olyan üzemeltetési és felújítási tételekre nyújt fedezetet, amelyek a magánpartnernél forintban merülnek fel, az inflációkövető díjtételeket viszont euró inflációval határozzák meg. Ez az ÁSZ szerint kockázatos, valamint az államnak árfolyamveszteséget jelent. További probléma, hogy a szerződésben nem határozták meg részletesen a műszaki üzemeltetés elvárt szolgáltatási paramétereit, így azokat nem is lehet ellenőrizni. Az egyösszegű, átalány jellegű üzemeltetési díjtétel pedig nem teszi lehetővé a részfeladatok gazdaságosságának megítélését.

További 200 milliárdba fáj majd az államnak a MüPa

Horváthné Herbáth Mária ellenőrzésvezető hangsúlyozta, a MüPa a költségvetésben az összes kulturális kiadások mintegy 7-8 százalékát nyeli el, az intézményre fordított állami kiadások összege az ellenőrzés alatt évente átlagosan 13,3 milliárd forint volt.

A MüPa rendelkezésre állási díja és közmű költsége a 2005-ös átadástól 2010 végéig 40,4 milliárd forint költségvetési kiadással járt. A 2035-ig tartó futamidő alatt a prognosztizált rendelkezésre állási díj - 2011-es átlagárfolyamon - várhatóan további közel 200 milliárd forint költségvetési kiadást jelent - jelentette ki Makkai Mária.

Drágább a ppp-s kollégiumok üzemeltetése a hagyományosnál

A közpénzek gazdaságtalan felhasználását állapította meg az ÁSZ a felsőoktatási ppp, kollégiumi beruházási programjaiban is. A fejlesztésekkel ugyan javultak a hallgatók lakhatási feltételei, az egy férőhelyre jutó üzemeltetési és közüzemi kiadások a diákotthonoknál 16,9 százalékkal, a felújított kollégiumoknál 2,2 százalékkal voltak drágábbak a hagyományos működtetésűeknél. A fővárosi kollégiumok kihasználtsága 95,1 százalékos, a vidékieken felújítottaké 46 százalékos volt.

A keresleti és pénzügyi kockázatok többségét itt is a felsőoktatási intézmények viselték. A projektek 37,5 százalékánál az üzemeltetési rizikót az intézmények gazdasági és munkaszervezeti nyelik le, ráadásul a maradványértékek meghatározását, az elszámolás módjait csak a projektek 29 százalékánál rögzítették. Az ÁSZ ezért azt javasolja, hogy kezdjék meg a felelősök felkutatását a károk mielőbbi enyhítése céljából.

A MüPa-ra fordított állami kiadások (millió forint)
Megnevezés200820092010
Rendelkezésre Állási Díj8270,99591,39384,0
Közüzemi és egyéb díjak364,0493,6583,5
MÜPA Kulturális Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. támogatása2400,02306,01870,4
Magyar Nemzeti Filharmonikus Zenekar, Énekkar és Kottatár Kft. támogatása1550,01568,61343,2
Ludwig Múzeum - Kortárs Művészeti Múzeum támogatása380,1344,7324,3
Összesen12965,014304,213505,4
A MÜPA-ra fordított állami kiadások a költségvetés kulturális kiadásainak százalékában7,28,06,9
Nemzeti Táncszínház Nonprofit Kft.557, 0489,7392,8
Forrás: ÁSZ