Az új és használt autók forgalomba helyezése körülményes, bürokratikus folyamat. Nem intézhető online, ráadásul sok esetben több mint egy hónapot kell várni az ilyenkor szokásos szigorított műszaki vizsga időpontjára az állami vizsgaállomások túlterheltsége, az ellenőrzés elavult módszerei és a sokszor váratlanul lelassuló informatikai rendszer miatt.
Az elmúlt évben, amikor új és használt autóból egyaránt több mint 155 ezer példány kapott magyar rendszámot, a helyzet már tarthatatlan volt, és bár a koronavírus-járvány miatt idén áprilisban feleződött az autókereskedelem forgalma, világosan látszik, hogy a vizsgáztatások rendszere súlyos problémákkal küzd. Bár ezek közül csak egy a kapacitáshiány, épp ezen változtatna az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) törvénymódosító javaslata, melynek nyolcadik paragrafusa egy rövidke mondatrésszel egészíti ki a Közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény vizsgáztatásra vonatkozó részét. Ez a félmondat szélesre tárhatja a vizsgabázisok kapuit az import autók előtt.
A közúti közlekedésről szóló törvény műszaki vizsgáztatásra vonatkozó módosító javaslatát az Országgyűlés Gazdasági bizottsága tárgyalja majd részletesen, mielőtt a Parlament elé kerül, és a totalcar.hu forrása szerint 2021. januárjától alakul át a műszaki vizsgáztatás eddigi rendszere.
A terv szerint januártól az eddigi huszonkilenc, közvetlenül a megyei kormányhivatalok által működtetett vizsgaállomáson felül bizonyos magánkézben lévő vizsgahelyekre is mehetnének a kintről hozott autók. Hogy pontosan mely vizsgabázisokkal tágítják a kört, arról egyelőre nincs információ, de a portál úgy tudja, nem az összes magánállomás kapja meg a lehetőséget. Ezekből egyébként ezernégyszáz működik Magyarországon. A jelentős kapacitásnövelés mindenképpen felgyorsítja a honosítási eljárás vizsgáztatási részét, de a változásnak vannak árnyoldalai is.
A független vizsgabázisok most még elsősorban a Magyarországon korábban regisztrált járművek időszakos vizsgájának meghosszabbításával foglalkoznak, és bár a közlekedési hatóság felügyeli tevékenységüket, nagyon könnyű csalni a vizsgán. Így hiába kötelező a fékhatékonyság-, vagy emissziómérés minden műszakin, az autók forgalmiját sokszor akkor is meghosszabbítják, ha meg kellene buktatni őket.
Talán nem is kell jobb példa a mostani műszakivizsga-rendszer működési problémáira annál a rendőrségi közleménynél, amely szerint május 20-án egy autós összejövetelen razziáztak a szegedi rendőrök a közlekedési hatósággal közösen és tizenhárom autó forgalmi engedélyét vonták be a helyszínen, illetve további tizennyolcat küldtek hatósági műszaki vizsgára engedély nélküli átalakítások, rossz állapotú gumiabroncsok és más szabálytalanságok miatt. Ezeknek az autóknak elvileg érvényes vizsgájuk volt, óriási kérdés, hogy miként mentek át a legutóbbi alkalommal az ellenőrzésen, illetve milyen fotókat látnánk az állami adatbázisban ezekről a vizsgákról, ha ismernénk a lekapcsolt autók rendszámát - írja a portál.