A válaszadó autóipari beszállító vállalkozások 43 százalékának csökkent a foglalkoztatotti létszáma az elmúlt fél évben, 23 százalékuknál stagnált, 33 százalékuknál pedig nőtt. A megkérdezettek 23 százalékánál történt kis mértékű, legfeljebb 15 százalékos létszámleépítés az elmúlt fél évben - derül ki a 30 autóipari beszállítócég HR-vezetői és ügyvezetői körében, 2019 szeptemberében végzett kutatásból .
Szembetűnő az elmúlt fél év létszámcsökkenése és a leépítések közötti különbség. Ebből arra lehet következtetni, hogy a cégek passzívan csökkentik a létszámukat. Nem küldik el, egyszerűen hagyják elszivárogni a dolgozókat, a fluktuációval távozók helyére nem vesznek fel senkit - mondta Csikós-Nagy Katalin a HR-Evolution ügyvezetője.
A következő félévben sem terveznek leépítéseket
A megkérdezett vállalkozások nem terveznek tömeges létszámleépítést a következő fél évben sem. 53 százalékuk stagnálásra számít a létszám alakulásában, 29 százalék vár csökkenést, 16 százalék pedig növekedést tervez.
Csikós-Nagy Katalin szerint rövid távon az autóipar lassulásának munkaerőpiaci hatásait tompítja más szektorok munkaerő szükséglete. A munkaerőpiacra kikerülő munkavállalókat felszippantják a munkaerőhiánnyal és fluktuációval küzdő vállalatok, valamint az új beruházások. Ezen felül, a felszabaduló munkaerőtöbblet lassíthatja az elmúlt egy-két évben tömegesen jelen lévő ukrán és szerb munkavállalók beáramlását.
A szakértő szerint ez a fajta kettősség jól jellemzi a mai munkaerőpiacot. Egyszerre van jelen munkaerőhiány és munkaerőtöbblet akár vállalaton belül is. Az Elektrolux példája - amely egyszerre leépít és beruház - intő jel, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci változások legveszélyeztetettebbjei az alacsony képzettségű munkavállalók. Az elmúlt két évben jelentősen megemelkedett béreket az alacsony hozzáadott értékű munkát végző gyárak egy része már nem képes kitermelni. Két út áll az ilyen cégek előtt: gépesít, vagy az olcsóbb munkaerő reményében keletebbre költözik.
A hallgatás kritikus fluktuációhoz vezethet
A tanácsadócég szerint ebben a helyzetben különösen fontos a kommunikáció. A munkaerőpiaci helyzet híre a dolgozókhoz is eljut, hallják, hogy válságban a német autóipar, érkeznek hírek az elbocsátásokról, elmaradó beruházásokról, bőrükön érzik a csökkenő megrendeléseket. Nem tehet úgy a munkáltató, mintha semmi sem történt volna.
Bizonytalanságban hagyni a munkavállalókat a legrosszabb megoldás, ami fokozhatja a fluktuációt, kulcsmunkavállalók mehetnek el. Folyamatosan - és lehetőleg szóban - kell tájékoztatni a dolgozókat, hogy mi van és mire számíthatnak a jövőben. Akkor is, ha az adott céget egyáltalán nem érinti a csökkentés. A kulcsemberekkel javasolt személyesen is beszélni. Ha pedig leépítésre kerül sor, transzparensen és gondoskodóan kell megvalósítani, hogy ne sérüljön a munkáltatói márka. Tanulni kell a korábbi válság hibáiból, aminek a hatásait sokan máig nem győzték helyrehozni - tanácsolja Csikós-Nagy Katalin.