Jó volt az első fél év forgalma a magyar használtautó-piacon, ám az ismert árfelhajtó hatásokat Magyarország sem tudta elkerülni – derült ki Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke szavaiból, aki a Világgazdaságnak nyilatkozott. Az elmúlt egy évben átlagosan 40-60 százalékos áremelkedés volt a magyar használtautó-piacon.
A háborús helyzet, az alkatrészhiány és a forint drasztikus gyengülése következtében erősen visszaesett az új autók értékesítése, még az elmúlt két évhez képest is, vagyis kevesebb használt autót számítottak be a kereskedők új járművek vásárlásánál, illetve kevesebb autó jelenik majd meg néhány éven belül a másodlagos piacon.
Több a használt, mint a új
Ráadásul a Magyarországon forgalomba helyezett autóknak körülbelül a 20-25 százaléka reexport útján visszakerül Nyugat-Európába, így azok sem a magyar autóparkot gazdagítják. A külföldről az év végéig várhatóan összesen 138 ezer járművet hoznak be a kereskedők. Ez növekedés lenne az elmúlt két év után, de messze nem éri el a járvány előtti szintet. A behozott használt autók száma meghaladja az új autókét.
A magyarok korábban 1,5-2 millió forintot szántak átlagban egy használt autóra, mára 200-300 ezer forinttal feljebb tolódott a határ. Átlagosan 14-15 éves autók érkeznek az országba, és mivel megnőtt a kilométerfutásuk, 15-20 százalékkal nagyobb összeget kell javításra fordítaniuk az importőröknek.
A magyarországi autók műszaki állapota is romlott, mert a járvány alatt sok esetben nem voltak megfelelően szervizelve és karban tartva a járművek. Az idei második fél évben az árak pedig további 10-15 százalékkal emelkedhetnek.