Az első félévben látványos díjemelkedést tapasztalhattunk a kgfb-piacon: egy személyautóra most átlagosan 17 százalékkal köthetünk drágábban kötelezőt, mint az év elején - állapította meg Sebestyén László, a Netrisk.hu vezérigazgatója. A drágulás hosszabb távon is folytatódhat, alapvetően a kárstatisztikák kedvezőtlen alakulása miatt.
Így 2016-ban az év közben kötött szerződések átlagdíja átlépheti a 30 ezer forintot. Mindez azért sem meglepetés, mert a környező országok közül nálunk volt a legalacsonyabb a kötelező biztosítások díja, miközben a kárstatisztikákról ez nem mondható el.
Sokan váltanak
A 2010. január elsejétől vásárolt gépjárműveknél az évforduló már nem a korábban egységesen előírt január elseje, hanem az autó megvásárlásakor kötött biztosítási szerződés dátumához igazodik. Idén már az ilyen autók vannak többségben.
Az évközi váltásban érintett ügyfeleket a kgfb-díjak emelkedése a korábbinál aktívabbá tette: míg két éve még az arra jogosult ügyfeleknek mindössze 12 százaléka élt az évközi biztosításváltás lehetőségével, idén ez az arány már 18 százalék.
Sokan emelnek
A kárköltségek alakulása és a gyorsan változó piaci helyzet is arra sarkallja a biztosítókat, hogy akár havonta többször módosítsanak tarifáikon. Erre 2013 eleje óta van lehetőségük. Idén az első hat hónapban összesen 48 esetben módosított tarifát az érintett 15 társaság, és szeptember elejéig további 22 tarifamódosítást jelentettek be az erre hivatalosan megjelölt felületeken.
Megnevezés | A0 átlagdíj (Ft) | A0 év/év változás (%) | B10 átlagdíj (Ft) | B10 év/év változás (%) |
Kiskategória (75 kW-ig) | 27 847 | +21,4 | 11 827 | +18,9 |
Középkategória (76-150 kW) | 36 386 | +24,8 | 14 881 | +20,4 |
Nagykategória (151- kW) | 41 428 | +18,5 | 17 707 | +17,9 |
Forrás: Netrisk.hu |
Alacsonyabb bónuszfokozattal az elmúlt 12 hónap során 3-4 százalékkal nagyobb díjemelkedést kellett elviselnie az autósoknak, mint a legmagasabb B10-es fokozatban. Immár nem a nagy, 150 kW feletti teljesítménnyel rendelkező, hanem a középkategóriás autók kgfb-díja emelkedett a legnagyobb mértékben, A0 besorolásnál például mintegy 25 százalékkal. Az évközi szabad díjhirdetés kezdete, 2013 januárja óta azonban a legnagyobb teljesítményű autók kötelezője drágult a legnagyobb - számolta ki a Netrisk.hu.