A pontos szabályozás szerint "a gépkocsi vezetője menet közben kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat. A kétkerekű, továbbá gépkocsinak nem minősülő háromkerekű jármű vezetője menet közben - ideértve a forgalmi okból történő megállást is - kézben tartott mobil rádiótelefont nem használhat."
Így nem pusztán a telefonálást, vagy sms-küldést bünteti a rendelet, hanem a mobiltelefon bármilyen okból történő kézben tartását. Ezt azért is fontos, mert a köztudat szerint csak a telefonálást büntetik - írta a portál.
Kapcsolódó
A rendelet különbséget tesz a gépjárművek és motorosok telefonhasználata között: míg a személygépjármű vezetője a forgalmi okból történő megállás (piros jelzőlámpa), vagy félreállás során megfoghatja a telefonját, addig a motorosoknak ezt nem engedélyezi.
Egy 2014-es kúriai döntés alapján szabályszegésnek minősül az is, ha valaki azért nyomja meg a telefon gombját, mert elutasít egy beérkező hívást. Egy rendőri igazoltatás során ezért sem lehet arra hivatkozni, hogy nem telefonált a vezető, és nem lehet kérni, hogy ellenőrizze az eljáró rendőr a híváslistát, mivel pusztán a telefon kézben tartásával megvalósítja a járművezető a szabálysértést függetlenül attól, hogy milyen célból tartotta magánál azt - írta a D.A.S. JogSzerviz.
A mobiltelefon kézben tartásának tilalmából eredően a telefonon lévő navigációs rendszer használata is szabálysértésnek minősül, ellenben a gépjárműbe beépített navigáció szabadon használható. Ez a gyakorlat azonban logikátlannak tűnik, hiszen a járműbe beépített navigáció használata csakúgy alkalmas lehet a vezető figyelmének elvonására, mint a telefonon történő alkalmazása. A jogalkotó azonban csak a telefon kézben tartását rendeli büntetni.
Szó sincs rekordbírságról
Amennyiben a helyszíni igazoltatás során a rendőrség azt tapasztalja, hogy a vezető kezében tartotta a telefont, tízezer forint helyszíni bírságot szabhat ki. Ha a vezető nem ismeri el felelősségét, feljelentik és szabálysértési eljárást indítanak vele szemben. Bizonyítékként ez esetben az utasok tanúvallomásai vagy belső fedélzeti kamera szolgálhatnak. Ha pedig a vezető nem tudja bizonyítani ártatlanságát, a szabálysértési eljárásban húszezer forint pénzbírság megfizetésére kötelezik. Emellett a telefon kézben tartása a bírságolás mellett 3 büntetőpont kiszabását is maga után vonja.
Mindez azonban nem jelenti azt, hogy ha beülünk az autóba vezetőként akkor egyáltalán nem telefonálhatunk, ugyanis headsettel, vagy kihangosítással használható a telefon. Ilyenkor is követelmény azonban, hogy nem nyomható meg a készülék gombja, hanem egyéb technikai megoldást, mint például bluetooth-os kapcsolódást kell alkalmazni - olvasható az írásban.