Az elmúlt napokban a PSZÁF tiltása nyomán ismét sok szó esik a kgfb-kedvezményekről. Mint ismert, a felügyelet arra kötelezett több biztosítót, hogy vonja vissza a bónusz/malusz besoroláson felül adott egyéb kármentességi kedvezményeket, illetve ne alkalmazzon pluszdíjakat a kárt okozók esetében. A biztosítók vélekedése szerint a PSZÁF döntése azért érthetetlen, mert a kármentesség az egyik legkiemelkedőbb kockázatcsökkentő elem, épp ezért a biztosítók számára a legkézenfekvőbb, hogy e tekintetben további kedvezményeket is adnak, hogy a kármentes kört elérjék.

A polémia nyomán ugyanakkor azt sem nem árt áttekinteni, hogy mi mindenre jár még kgfb-kedvezmény jelenleg. Fontos tudni, hogy ezeket a kedvezményeket annak ellenére is eltűri a PSZÁF, hogy sokukról messziről ordít: ténylegesen semmilyen kockázati számítás nem támasztja, támaszthatja alá, hogy az érintett körnek miért érné meg kedvezményt adni.

Öreg autóra miért a kedvezmény?

A kedvezmények széles köre kapcsolódik az átkötési időszakhoz − az év végi váltók számára még most is sok biztosító ad kampánykedvezményt, itt érthetően az ügyfélszerzés a mozgatórugó. Viszonylag új elem, hogy van már biztosító, amelyik a stabilan nála maradóknak hűségkedvezményt kínál, ám dolgozik az ellenoldal is: van, amelyik épp a minimum öt éve nem váltókat akarja átcsábítani kedvezménnyel − hátha utána is sokáig helyben marad. S ha már kampány: van olyan biztosító − és egyre több lesz −, amelyik az évközi évfordulós ügyfeleknek kínál akciós kedvezményeket.

Első látásra ésszerűnek tűnik az idős gépjárműre vonatkozó kedvezmény, ugyanakkor gyakorlatilag ez − mondjuk − cascoszerződéseknél lehetne jó érv, hiszen olcsóbb a szervizelés. A kgfb esetében viszont az autó kora aligha lehet hatással arra, mennyi kárt okoz, sőt ha belegondolunk, a legújabb baleset-megelőzési eszközök (ABS, ASR, ESP) hiánya akár még növelheti is a balesetokozás kockázatát.

Klasszikus kedvezménynek minősül a díjfizetési ütemezésben a nagyobb (féléves, éves) intervallumot választók kedvezménye és persze ésszerű, ha az ügyfél kedvezményt kap akkor is, ha csoportos beszedéssel vagy átutalással fizet a költséges sárga csekk helyett.

Viszonylag új elem az úgynevezett kommunikációs, internetkedvezmény. Ha az ügyfél vállalja az elektronikus ügyintézést és/vagy díjfizetést, akár 5−20 százalék kedvezményt is elérhet. Az alapérv szerint ezzel könnyebb és olcsóbb lesz az ügyfélkiszolgálás. Kérdés persze, hogy vajon ennyivel − vagy itt is inkább marketingkedvezményről van szó.

Amikor az üzletpolitika vezet

Érdekesebb a helyzet amikor azokról a kedvezményekről beszélünk, amelyeket azért igényelhet az ügyfél, mert az adott biztosítónál egyéb szerződése van. Alaptételnek tűnik, hogy a kgfb és a cascoszerződés jól elfér egymás mellett, ám az már más kérdés, hogy vajon egy lakás- vagy épp életbiztosítás esetében milyen mértékű üzletpolitikai kedvezmény ésszerű. Az is furcsa, hogy a kgfb esetében nem pusztán a szerződő, hanem az esetek többségében bármely családtagjának érvényes biztosítása elég a kedvezmény igénybevételéhez.

A biztosítók állítják: statisztikailag látható, hogy a gyermekkel rendelkező autósok kevesebb kárt okoznak, ezért a gyermekkedvezmény ma már minden társaságnál alapnak számít. (Más kérdés, hogy a biztosítók egy része ma már arra is odafigyel, hogy nagyot ugrik a kockázat, amikor a 17-20 éves gyermek mondjuk anya kocsijával indul útnak rendszeresen. Sokan épp ezért tartják megfontolandónak, hogy brit példára hazánkban is része legyen a kgfb-szerződésnek, hogy mely személyekre vonatkozik − az érintetti kör természetesen bővíthető.)

Kérdés, hogy lehet-e összefüggés az iskolai végzettség és vezetési tudás között, mint ahogy az is, hogy a családi állapotra vonatkozó kedvezmény is kellően alátámasztható-e. Érdekes a jogosítvány megszerzésének időpontjára adott kedvezmény: számos ember levizsgázik, hogy utána évekig, évtizedekig ne vezessen − ők aligha lehetnek rutinosak.

Innentől pedig jöjjenek a lényegében megmagyarázhatatlan kedvezmények. Az érintett biztosító stratégiai kapcsolata lehet az egyetlen érv amellett, hogy valaki pusztán azért, mert OTP- vagy épp takarékszövetkezeti folyószámlája van, kedvezményt kaphasson − itt legalább egyértelmű, hogy miért is a marketingkedvezmény. Mint ahogy hasonló összefonódások "igazolják" a márkakereskedői vagy épp a finanszírozói kedvezményeket.

Jobban vezet egy pedagógus?

Bár nyögvenyelősen, de talán még elfogadható, hogy az autóklub tagjainak is kedvezményt kínálnak egyes biztosítók. Ugyanakkor az, hogy a szerződő közszolga, köztisztviselő, polgárőr, kisvállalkozó vagy épp szakszervezeti tag, aligha tudja befolyásolni a vezető által képviselt kockázatot − márpedig ezekre a foglalkozásokra, illetve testületi tagságokra is kapható kedvezmény. Folytatva a sort, találtunk a szerződő lakásának alapterületéhez vagy épp a háztartás átlagkeresetéhez avagy a munkavégzés típusához kapcsolódó kedvezményeket (ezek jellemzően együttkötési szerződések voltak, például lakásbiztosításhoz). Évek óta tartják magukat az egyes lapok előfizetéséhez kötött kedvezmények is. A sort az immár több biztosítónál is fellelhető web2-kedvezmények zárják: a Facebook-oldalak támogatóinak nyújtott kuponkedvezmény teljesen egyértelműen nem kockázati alapon számolt kedvezmény.

A fenti − korántsem teljes − sorrendet látva az ember továbbra sem érti: miért épp a kármentességi extra kedvezmények terén kellett az évek óta semmit nem lépő PSZÁF-nak elkezdeni a rendrakást a kgfb-kedvezmények dzsungelében?