Hadat üzent a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a biztosítók - korábban a felügyelet által is elfogadott (eltűrt) bónusz/malusz rendszerének. A Napi Gazdaság információi szerint közel tíz biztosítótársaság képviselői kaptak a napokban arra vonatkozó kötelezést, hogy legkésőbb január 31-ig úgy módosítsák a kgfb-díjtarifáikat, amelyek esetében az ügyfelek kárelőzményét kizárólag a 10+4-es bónusz-malusz (BM) rendszerű besoroláson belül értékeli.
A felügyelet a kötelezésben emlékeztet: tavaly decemberben vezetői körlevélben tájékoztatták a piac szereplőit a kgfb-díjtarífa-hirdetéssel kapcsolatos felügyeleti elvárásokról, amelyben már jelezték, hogy a PSZÁF jogszabálysértőnek minősíti azt a díjhirdetés, amely a jogszabályban meghatározott bonus-malus besorolási kategóriákon felül további fokozatokat állapít meg. A felügyelet szerint a jogalkotó a osztályok és a károk számának megjelölésével egyértelműen meghatározta azt a rendszert, amelynek keretén belül a kármentességhez kapcsolódó díjkedvezmény, míg a károkozók esetében díjtöbblet érvényesíthető.
A biztosítók az elmúlt években tömegével haladták meg a korábbi B/M-rendszert, miután a kármentes autósok a rendszer alapján a B10-es kategória után már további kedvezményeket nem kaphattak. Ennek érdekében születtek a biztosítói ajánlatokban a B10+, majd a B10++ kategóriák - ezt a felügyelet eddig egyszer sem bírálta - épp ezért a megütközés. Megjegyzendő, hogy korábban a B/M-rendszer a bónusz esetében 5, a malusz esetében 25 százalékos díjlépcsőket is meghatározott - ettől a biztosítók korábban nem térhettek el, s a gyakorlat ma is lényegében lineáris - még ha a biztosítók már ellépnek a korábbi lépcsőfokoktól.
Ténykérdés ugyanakkor, hogy a piaci verseny okán ma már szép számmal találunk olyan biztosítói ajánlatot, amely alacsonyabb bónusz-szinthez is kedvezményt csatol azon üzletpolitikai érvtől vezettetve, hogy a kevesebb kárt vezető autósokat magához kösse. Ezt a kedvezményt ugyanakkor saját kockázatukra vállalják a biztosítók. Az, hogy a felügyelet a balesetmentes vezetőknek adható kedvezmények megszüntetésére kötelezi a piac legnagyobb részét, az autósok számára azzal jár, hogy emelkednek majd a biztosítók díjai - ráadásul olyan kedvezmény-tétel törlődik a piacról, amelyet a biztosítók vállaltak volna. (Az a felügyeleti szabályozásból nem derül ki pontosan, hogy olyan esetben sem engedélyezi-e a balesetmentes vezetőknek adható kedvezményt a PSZÁF, ha az nem a B/M-fokozathoz van kapcsolva.)
A lépéssel lényegében olyan üzenetet küld a piacnak a felügyelet, hogy míg például olyan ügyfél kaphat extra kedvezményt, aki például egy autós újságot járat, vagy épp vért ad, ám azt, hogy éveken keresztül balesetmentesen vezet - és így lényegesen kisebb kockázatot jelent a biztosítónak - csak a B/M rendszeren keresztül honorálhatja a biztosító. Az extra kedvezménnyel szemben a B/M-díjba épített kedvezmény ráadásul nem osztható további részekre - például a biztosító így nem dönthet úgy, hogy a baleset-mentességi extra kedvezményt a valóban nagyságrendileg kisebb kockázattal bíró vidéki vagy épp idősebb ügyfelekre érvényesíti csak.
Külön problémát jelent, hogy a felügyelet szerint a korábban meghirdetett - a felügyeleti határozattal "hatálytalanított" - díjtáblának is "életben" kell maradnia, hiszen aki annak alapján szerződött, annak az autósnak a korábbi díjtábla alapján kell majd díjat fizetnie. Ugyanakkor a régi feltételek szerint a biztosító már nem fogadhat be új ajánlatot. Így viszont kérdés, hogy a tegnapi kötelezés és az új díjtábla életbelépése közötti időszakban szerződni akarók, milyen díjtábla alapján tudnak szerződést kötni. (Január elsejétől a biztosítóknak 60 nappal a hatálybalépés előtt kell meghirdetniük tarifáikat, vagyis a mostani probléma a március 17 után kezdődő kockázatviseléssel induló szerződésekre vonatkozik majd. Ha valamely biztosító - eleget téve a felügyeleti kötelezésnek - csak január 31-én hirdet új díjat, akkor közel két hetes lesz az intervallum.)