Orbán Viktor miniszterelnök az elmúlt hónapokban többször is kijelentette, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret hazai kézben szeretné látni. Kezdetben a tulajdonosok egyértelműen jelezték, hogy nem szándékoznak megválni Ferihegytől, viszont miután Palkovics László innovációs miniszter bejelentette: a kormány megtalálja a módját, hogyan legyen újra az államé a reptér, mégis kötélnek álltak.
Bár tényleges eladási szándékot hivatalosan nem erősített meg a tulajdonos AviAlliance GmbH (korábban Hochtief AirPort GmbH), most a cég bejelentette, hogy a magyar kormány által vezetett konzorcium felülvizsgált, nem kötelező érvényű ajánlatot tett a repülőtér megvásárlására. (Az államnak magánpartnerei is lennének a visszavásárlásban, eddig a Mol Nyrt. és Jellinek Dániel, az Indotek ingatlanos cégcsoport vezetője jelezte, érdekli a budapesti repülőtér-üzemeltető - a szerk.)
"A magyar kormány elfogadta a hivatalos tárgyalások megkezdésére vonatkozó feltételeinket. Ezért úgy döntöttünk, hogy átvilágítási folyamatba kezdünk" - áll az AviAlliance közleményében a Reuters szerint.
Bár ez potenciálisan az első lépés a repülőtér eladása felé, hangsúlyozni szeretnénk, hogy egy ilyen folyamat kimenetele nem előre eldöntött
- közölte a tulajdonos.
Az eddigi hírek szerint Magyarország 4,44 milliárd eurót (1625,45 milliárd forintot) ajánlott a repülőtérért, ezt az összeget azonban sem a legnagyobb részvényes, sem a kormány nem erősítette meg.
Orbán Viktor vasárnap a Fidesz pártkongresszusán azt mondta, hogy kormánya visszavásárolja a repülőteret, és beruházásokat hajt végre a gyorsan növekvő csomóponton, amely a járvány előtt az olcsó utazások fellendülésébőlprofitált. A választásokra fordulva a kormánypártok kampányának része lett a reptér visszaszerzése.
Az AviAlliance, amely 55,44 százalékos részesedéssel rendelkezik a repülőtérben, a kanadai közszektorbeli nyugdíjalapok befektetési igazgatóságának (PSP Investments) tulajdonában van. A szingapúri GIC Special Investments és a kanadai Caisse de depot et placement du Quebec (CDPQ) egyenként valamivel több mint 21 százalékkal rendelkezik.
Az üzemeltető Budapest Airport Zrt. tavaly 43,07 milliárd forint bevétel mellett 40,16 milliárdos veszteséget ért el a koronavírus-járvány miatt. Viszont 2019-ben 110,05 milliárd forgalomra jutott 30,94 milliárd forint profitja az Opten adatai szerint.