Április végéig több mint 1,7 millió ügyfélszerződés kapcsán küldik ki a hitelintézetek a deviza alapú kölcsönök elszámolási, s a jelzáloghitelek esetében a forintosítási értesítőit. Az első százezer ügyfélhez már e héten megérkezhet az elszámolás.
Az MNB előzetes vizsgálat keretében már az ügyfélkör döntő részét felölelő bankok elszámolási felkészülését is ellenőrzi, különös tekintettel a számítási módszertan helyességére.
Az elszámolási törvény alapján a pénzügyi intézmények 2015. április 30-ig küldik meg ügyfeleiknek a deviza alapú kölcsönöknél tisztességtelenül elvont összegeket és az egyéb elszámolási tudnivalókat tartalmazó értesítő leveleket. A pénzügyi teljesítés - jóváírás vagy a megszűnt szerződéseknél kifizetés, amennyiben a fogyasztó az elszámoló pénzügyi intézménynél, vagy azzal azonos csoportba tartozó pénzügyi intézménynél vezeti a bankszámla számát - legkésőbb a megküldéstől számított 15 munkanapon belül történik meg. A megszűnt szerződések esetében az értesítő levél átvételét követően kell a bankszámlaszámot bejelenteni, vagy a pénztári pénzfelvételt kezdeményezni. A forint alapú és a ténylegesen devizában törlesztett hitelek elszámolására később, 2015 augusztusa és szeptembere közt kerül sor.
Mintegy 1,9 millió levelet küldenek ki
Az MNB által a piaci szereplőktől bekért adatok szerint a pénzügyi intézmények áprilisig mintegy 1,703 millió - élő vagy már megszűnt - ügyfélszerződésnél küldenek ügyfélértesítőt és számolnak el. E szám nem tartalmazza a korábban kedvezményesen végtörlesztett mintegy 170 ezer hitelt, amelynél az elszámolás nem automatikus, hanem az arra vonatkozó igényt - díj megfizetése ellenében - a pénzügyi intézményhez március 31-ig beérkező kérelemmel lehet kezdeményezni.
Márciusban összességében mintegy 237 ezer, áprilisban pedig mintegy 1,465 millió szerződésnél történhet meg az elszámolás. Az első mintegy százezer értesítőt e héten postázzák a hitelintézetek, a törvény által előírt módon tértivevényes levélben. Néhány bank érintett szerződései harmadánál-negyedénél már márciusban teljesíti az elszámolást. Mások - elsősorban a nagyobb ügyfélállománnyal rendelkező piaci szereplők - ezt hetente azonos nagyságú ügyfélkörre bontva, ütemezve teszik meg a jövő hónap végéig.
Sok ügyfél már előzetesen rövid szöveges üzenetet (sms) kaphat a pénzügyi teljesítésről, de a hivatalos kiértesítést csak az írott elszámolási értesítő kézhez vétele jelenti és a panasz előterjesztésére szolgáló 30 nap is a kézhezvételtől számítódik.
A még nem végleges adatok szerint összesen 39 hazai pénzügyi intézménynek kell legalább ezres - közülük a legnagyobb szolgáltatóknak százezres - nagyságrendű ügyfélkörrel elszámolni. Ezzel szemben 61 pénzügyi intézménynek - döntően takarékszövetkezetnek - tavasszal egyáltalán nem kell elszámolást teljesítenie, mivel nem voltak deviza alapú hiteles ügyfelei. Sok tízezer ügyfél esetében az elszámolással visszajáró összeg akkora, hogy abból lezárható a hitelszerződésük.
Kitartóan figyel az MNB
A jegybank folyamatosan ellenőrzi és támogatja a pénzügyi szervezeteket az elszámolási folyamat maradéktalan végrehajtásában, ezért fogyasztóvédelmi témavizsgálatot folytat a pénzügyi intézményeknél. A vizsgálatok összesen 308 szolgáltatót (14 nagybank, 20 kisbank, 5 fióktelep, 109 takarékszövetkezet, 88 követeléskezelő, közel 70 pénzügyi vállalkozás, 2 egyéb intézmény) érintenek, s az elszámolás lezárultáig, 2016 elejéig tartanak.
A legnagyobb ügyfélkörrel rendelkező, s az érintett fogyasztók több mint 75 százalékát lefedő pénzügyi intézményeknél az MNB már az elszámolási-forintosítási felkészülést is szorosan monitorozza, különös tekintettel az alkalmazott számítási módszertan helyességére.