- A csomagautomaták 2014-es bevezetése után milyen újdonság várható a Magyar Postától a csomagszállítási piacon?
- A kiscsomag, azaz a CEP-piac folyamatosan bővül, a Posta ezen MPL üzletága 2010 óta a piac bővülési ütemét felülmúló növekedési ütemet tud felmutatni. Ezt az azóta eltelt időszak első három évében inkább az értékesítési tevékenység erősítésével, magas csomag volumennel rendelkező ügyfelek megszerzésével sikerült elérni, miközben a fejlesztések előkészítése is zajlott. Ez utóbbiak értek be 2014-re, de idén is sok újdonsággal készülünk - bevezetésükre májustól kerül sor.
Elindítjuk az új nyomkövetési rendszert, amiben valós időben, közérthetően lehet tájékozódni a megrendelt csomag státuszáról, a Posta mobilapplikációjában,a posta.hu weboldalon, továbbá a hagyományosnak tekinthető e-mailben és sms-ben is. Sőt, még a Facebookon is követni lehet majd, hogy épp hol tart a küldeményünk. Megújítjuk az ún. ügyfélrendelkezési rendszerünket is. Ennek lényege az interneten vásárlók jobb kiszolgálása azzal, hogy rugalmasan tudják majd kiválasztani a kézbesítési címet. Ha valaki webshopban rendel, sokszor nem tudja, pontosan mikor adják fel, küldik ki számára a megvásárolt terméket, így azt is nehéz eldöntenie, hogy hova kéri: otthonra, a munkahelyére, netán egy útba eső kézbesítési pontra. A rendszer élesítése után a megrendelő igénye esetén módosíthatja a kiszállítási címet. Lehetőség nyílik arra is, hogy a csomagok otthoni kézbesítése esetén is lehessen bankkártyával fizetni - a postásokat ezért mobil fizetési terminállal látjuk el. Ennek azért van jelentősége, mert - eltérően a nyugat-európai kiscsomag piactól - az áruk többségét utánvéttel rendelik meg. Ezek a fejlesztések mind azt a célt szolgálják, hogy kényelmesebb legyen a csomag átvétele, ne az ügyfeleknek kelljen alkalmazkodni a Posta logisztikai struktúrájához, illetve a csomagot összekészítő web áruház belső munkaszervezéséhez.
- Ha épp nem vagyok azon a címen, ahová a csomagot rendeltem, átirányíttathatom egy automatához, hogy ne kelljen bemennem a postára?
- Erre jelenleg nincs mód, de a bevezetéséhez szükséges fejlesztés üzleti elemzési szakaszban van. Alaposan ki kell dolgozni, hogy miként lehet módosítani a kézbesítési címet azután, hogy a kézbesítés első kísérlete megtörtént, hiszen például egy csomagautomatába történő kézbesítésnek méretkorlátai is vannak. Egy ilyen lehetőségnek költségvonzata is van, hiszen a továbbkézbesítés nem történhet ingyen.
- Az ajánlott küldeményeket mikor lehet csomagautomatába kérni?
- A fizikai kézbesítés helyett inkább a digitalizálás lehet a járható út. A központi levélfeldolgozó gép cseréje tavaly megtörtént, ezzel már a legmodernebb technológia segítségével, címzettenként eltérő módon lehet kezelni a leveleket. További fejlesztéssel megoldható, hogy amennyiben az ügyfél úgy rendelkezik, előzetes értesítést kaphat akár sms-ben a küldemény érkezéséről, így lenne módja egyeztetni az átvételről, használhatja a Posta kényelmi szolgáltatásait.
- Két versenytárs is jelen van a csomagautomata-piacon, ambiciózus terjeszkedési tervekkel. Mit lép erre a Posta?
- Az első negyedévben 50-re nő az automatáink száma, az év során további 30-at állítunk üzembe. Mindez nem azonnal megtérülő beruházást jelent. Fontos, hogy a Posta komplexen kezeli a csomag kézbesítési rendszert, aminek az automaták csak az egyik elemét jelentik az lakcímen történő és a postahelyi kézbesítés, valamint a Mol-töltőállomásokon elérhető postapontok mellett. Ezzel a portfólióval le tudjuk fedni az ügyféligényeket, így nem látjuk indokoltnak több száz automatát telepíteni. Mindemellett üdvözöljük, hogy a csomagautomaták létét a versenytársaink is intenzíven kommunikálják, ráirányítják a figyelmet erre a kézbesítési módra.
- Aki csomagautomatákat akar telepíteni, nyilvánvalóan hasonló paraméterek - elérhetőség, ügyfélforgalom - alapján választ helyszínt. Éles a verseny egy-egy jobb helyért?
- Van rá példa, hogy egymás közelében vannak a konkurens automaták, aminek az is az oka, hogy a bérbeadók nem kívánnak csak egyfelé elköteleződni. De nem is az a fontos, hogy kinek hány automatája van egy helyen: a fő kérdés az, hogy az ügyfél az áru megrendelésekor melyik kézbesítési lehetőséget tartja a legvonzóbbnak. Ezért is kiemelkedően fontos számunkra a négyféle, egymást kiegészítő kézbesítési módból álló portfólió.
- Hány csomagfeladó partner, webáruház használja a Posta csomagautomatáit?
- Összesen 700 webáruházzal és 1300 más ügyféllel van szerződésünk, de ezek közül egyelőre nem minden online üzlet végezte el a csomagautomatás kézbesítési mód igénybe vételéhez szükséges fejlesztéseket. Bízunk benne, hogy ők is mielőbb elvégzik a szükséges informatikai átalakításokat és ügyfeleiknek ezt a kézbesítési módot is kínálják, ehhez a fejlesztési munkához igyekszünk minél több IT, technológiai segítséget adni.
- Kik azok, akik nem webáruházak, de mégis sok csomagot küldenek az automatákba?
- Ők a CEP-piac legjelentősebb szereplői, akik a belföldi csomag forgalom legnagyobb részét adják: azokról az ügynöki, értékesítői hálózatokról van szó, amelyek ezen a módon látják el termékekkel a helyi képviselőiket. De a lakossági feladók körében is egyre népszerűbb a szolgáltatás.
- Lehet tipizálni, hogy milyen termékeket rendelek a csomagautomatákba?
- A Posta nem rendelkezik információval a rá bízott csomagok pontos tartalmáról, nem tudjuk, hogy mi van a dobozban, csak méretek és tömeg alapján tudunk kategorizálni. Mivel azonban a legnagyobb csomagpiaci szereplőnek az említett hálózatok számítanak, az ő portfóliójuk, azaz illatszer, háztartási vegyi áru a legjellemzőbb, illetve internetes megrendeléseknél a számítástechnikai, szórakoztató elektronikai, háztartási kisgépek jelentenek említésre méltó részesedést.