Nem tett jót az autókölcsönzéssel foglalkozó vállalkozásoknak a tavalyi olimpia, 2012 augusztusában ugyanis - amely az egyik legjobb hónapjai az iparágnak - kevesebben érkeztek Magyarországra, s ez az egész évre rányomta a bélyegét - mondta Haraszti Géza, a vállalkozást tömörítő Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, az Avis Autókölcsönzőt üzemeltető Auto ReFAIRent Autókölcsönző és Szolgáltató Kft. ügyvezetője egy mai tájékoztatón. Az iparág bevétele a 2011-es 12,8 milliárd forintról 1,5 százalékkal, 18,6 milliárd forintra csökkent 2012-ben. A cégek eredményessége pedig hetven millió forinttal mérséklődött, aminek következtében többen átléptek a piros zónába, vagyis veszteségesek lettek, de akadtak olyanok is, amelyek pozitív évet zártak, s ezek a vállalkozások beruházásokat is végre tudtak hajtani - emelte ki az elnök.
A cégek különböző módon igyekeznek előre menekülni, például új tulajdonos bevonásával, az elmúlt időszakban több ilyenre volt példa, mások portfóliójuk átalakításával igyekeznek nyereségessé tenni vállalkozásukat. Annak is fontos szerepe van a cégek működésében, hogy miként tudnak túladni a használt autókon.
Pénzügyi szempontból az idei év hasonlónak ígérkezik a tavalyihoz, sőt meg is haladhatja azt. A kölcsönzők visszajelzése alapján az látszik, hogy az év eddigi szakasza jobb eredményeket hozott, mint a tavalyi. Különösen az augusztus volt erős, köszönhetően a Forma 1-nek, és annak, hogy idén nem volt olimpia, ami az embereket a tévé előtt tartotta volna. Kozák József, a Mercur Rent a Car Kft., a Hertz hazai franchise-partnerének ügyvezető igazgatója pedig azt tette hozzá, hogy a külföldről érkezők körében csökkent a megrendelések száma, a belföldieknél pedig hasonló a tavalyihoz.
A kölcsön vállalkozások vevőinek körülbelül 20-30 százaléka külföldi - mondta Haraszti, aki hozzátette, hogy a magyar vállalatok egy része - a kedvezőbbnek tartott költségek miatt - saját autó vásárlásával oldja meg a szállítást, a kormányzat illetve az állami szervezetek pedig sem Magyarországon sem külföldön nem nagyon vesz igénybe autókölcsönző szolgáltatást. Az autókölcsönzés kultúrája Magyarországon nagyon különbözik a nyugat-európaitól. Angliában például az egy lakosra jutó bérautók száma hatszor-hétszer magasabb, mint nálunk - emelte ki Haraszti. A változáshoz a vásárlóerő növekedése mellett arra is szükség lenne, hogy a magyarok szakítsanak a magántulajdonukhoz való ragaszkodás szemléletén - emelte ki Haraszti.
Haraszti szerint a fővárosi taxi rendelet nem lesz nagy hatással az autókölcsönző iparágra, csak egy pici átvándorlást hozhat. Egy száz kilométeres távon azonban a bérautó reális alternatíva lehet a taxi szolgáltatásnak.