Nem áll jól a magyarországi gumiabroncspiac - így összegezte az aktuális helyzetet Rábai Dániel, a Continental Hungaria Kft ügyvezető igazgatója egy pénteki sajtóbeszélgetésen. Bár jól indult az idei szezon, később azonban megtorpant, így az idei első hét hónap adatai alapján 6,4 százalékkal esett vissza a nyári piac az előző év hasonló időszakához képest. A kereskedőknél jelentős mennyiségű nyári abroncs "ragadt bent" a szezon elején, amiket idővel különböző akciók keretében részben tudtak csak csökkenteni. A téli gumiabroncsok iránti kereslet kapcsán pedig nagy a bizonytalanság, minden érintett nagyon óvatos - fogalmazott Rábai.
Egyes vélemények szerint akár 20 százalékos téli visszaesés is elképzelhető, bár az euró/forint árfolyam miatt voltak olyan gyártók, amelyek előrehozták a szállítást. Idén az első hét hónapban egyébként 15,2 százalékos volt a téli abroncsok értékesítésének növekedése, de a szereplők arra számítanak, hogy a piac augusztus-szeptemberben vissza fog korrigálni. Mindeközben a Continental "tartotta pozícióját" - fogalmazott Rábai.
A nyári gumin spórolunk
Az abroncs-értékesítés csökkenésében a negatív makrogazdasági környezet mellett szerepe lehet az üzemanyagár emelkedésének, és annak is, hogy a használt gumik egyre nagyobb tényezőnek tekinthetők. Az ügyvezető szerint ugyanis megvannak azok a kiskapuk, amelyeken be lehet hozni ezeket, ez pedig mind a gyártók, kereskedők és nem utolsó sorban az állam számára is kedvezőtlen. Az is megfigyelhető, hogy spórolásból nyáron is sokan használják a téli gumit, s ez is hozzájárult ahhoz, hogy nagy készlet halmozódott fel a nyári gumikból.
Évente mintegy 2-2,1 millió személygépkocsi abroncsot értékesítenek a gyártók Magyarországon, amely körülbelül 75-80 százaléka a teljes piacnak. Tehergépjárművekre való abroncsból 2007-ben még több mint 200 ezret adtak el, míg idén 150 ezer körüli értékesítés várható. A magyar személyabroncs piacon átlagosan a prémium termékek képviselik a 30 százalékot, 20 százalékot a közép, 50 százalékot pedig az alacsony kategória a viszi el.
Rábai elmondta, hogy az utóbbi időben az olcsóbb kategóriájú személygépkocsi-abroncsok eladása csökkenőben, a középkategóriában viszont emelkedés figyelhető meg, míg a prémium termékek értékesítése stagnál. Ez utóbbi főleg a flotta értékesítéseknek köszönhető, ez a réteg ugyanis kevésbé árérzékeny - tette hozzá Rábai. Európában egyébként a közép kategóriás abroncsok értékesítése csökken, hisz a prémium és a középkategóriás termékek ára egyre inkább közelít, s aki megteheti, az alig drágábban, jobb minőséget választ.