A vállalkozások kétharmada az erősebb gazdasági versenyt pártolja ugyan, de azt már a legtöbben nem tudják, milyen versenyjogi szabályoknak kell megfelelniük - ez derül ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által készíttetett kutatásból. A GVH ezért tájékoztatásba kezd a versenykultúra fejlesztése, valamint a versenyjogi megfelelés elterjesztése érdekében - jelentették be a mai sajtótájékoztatón.
A TNS-kutatás egyik legaggasztóbb adata, hogy három megkérdezett cégvezetőből kettő van tisztában azzal, hogy tiltott a piac egymás közötti területi felosztása. Vagyis egyharmaduk úgy gondolja, hogy ez megengedett magatartás, esetleg úgy véli, hogy ez az üzleti élet természetes velejárója. A vállalkozások válaszaiból az is kiderül, hogy a versenyt korlátozó és torzító jelenségekkel rendszeresen szembesülnek. Az általános vélekedés szerint ez leginkább a közbeszerzésekre jellemző, és főként a jelentősebb beruházásokat és nagyobb vállalatokat érinti, miközben a versenyszabályok valamilyen megsértése gyakori a kisebb vállalkozások körében is.
A versenyjogi megfelelés ugyanakkor nem pusztán jogszabályi kérdés. Ez legalább annyira attitűd, kulturális megközelítés kérdése is - fogalmaz Tevanné Südi Annamária, a GVH főtitkára, a Versenykultúra Központ (GVH VKK) vezetője, aki szerint a versenyjogi megfelelés egyfajta szemlélet: a gazdasági versenyt szabályozó törvények és normák vállalati gyakorlatba ültetését és követését jelenti.
Ahhoz azonban, hogy ez a kultúra elterjedjen, a főtitkár - és a kutatási eredmények - szerint szükséges és érdemes kampányba kezdeni. A GVH ezért aktívabb, szélesebb körű tájékoztatást indít a versenykultúra fejlesztése és a versenyjogi megfelelés gyakorlatának elterjesztése érdekében. Ebben erősen támaszkodnak a vállalkozásokat tömörítő érdekképviseletek és az ügyvédek, könyvelők szakmai szervezeteire.