A Napi Gazdaság szerdai számának cikke
Kaposvárra összpontosítja gyártási tevékenységét a NABI, miközben acélvázas autóbuszokat gyártó budapesti üzemében a termelés lassítására kényszerül − tudta meg a Napi Gazdaság. A gyártó tevékenység átstrukturálása 79 fővárosi munkahelyet érint. A termelés lassítása csak a közvetlen gyártásban dolgozókat érinti, a fejlesztésben, illetve a cég vezetésében dolgozókat nem. (Azt, hogy pontosan hányan maradnak, nem tudni, de információink szerint jelenleg több mérnök dolgozik a NABI-nál, mint az összes többi magyarországi gyártónál együttvéve.) Amennyiben a hazai autóbusz-beszerzések rajtja tovább várat magára, a társaság megválni kényszerül a fővárosi dolgozók egy részétől. A cég továbbra is reméli, hogy hamarosan a magyarországi közlekedési vállalatok megrendelései is hozzájárulnak új munkahelyek teremtéséhez és a meglevők megőrzéséhez.
A döntésben az is szerepet játszik, hogy a magyar gyártó az úgynevezett kompozit (műanyag vázas) autóbusz termékvonalra koncentrál, az év elején Los Angeles közlekedési vállalatától kapott mintegy 150 autóbusz gyártására vonatkozó megrendelésnek köszönhetően. Ezért az év eleje óta fokozatosan bővítette a kaposvári üzemében dolgozók számát, s ott ma már kétszáz főt foglalkoztat. (Az üzem alapkövét zöldmezős beruházás keretében, 2000-ben tették le, és 2002-ben indult meg a különleges, üzemanyag-takarékos autóbuszok gyártása. A NABI eddig több mint ötmilliárd forintot fordított a kaposvári üzemre és különböző fejlesztésekre, amelyek eredményeképp több mint ötszáz kompozit autóbusz-karosszériát gyártott és szállított le megrendelőinek.)
A NABI − ígérete szerint − mindent megtesz annak érdekében, hogy a közeljövőben ismét teljes kapacitással működhessen a budapesti gyáregység. A gyár a gazdasági válság 2008-as kirobbanása ellenére sikeresen működött az elmúlt három évben, és több száz millió forintos beruházással kifejlesztette új autóbuszcsaládját. A NABI által kifejlesztett Sirius család járművei az európai típusbizonyítvány birtokában mind a magyar, mind az európai előírásoknak megfelelnek, ezért Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója biztos abban, hogy a közel hetvenszázalékos hozzáadott magyar értéket képviselő járművek eséllyel indulhatnak a hazai beszerzéseken. (A NABI-hoz hasonlóan a többi magyarországi autóbuszgyártó is a Volán-társaságok megrendelésében reménykedik, ami egyelőre várat magára, s például a Kravtex is takaréklángon működik.)