Hétfőtől már nem lehetett csomagot feladni az XPS futárszolgálatnál. A cég autóit a lízingcég múlt pénteken elvitte a társaság Táblás utcai központjából, a sofőrök második hónapja nem kaptak fizetést. A negyvenfős személyzetből két, régóta a cégnél dolgozó futár kapta csak meg a teljes neki járó összeget, a többiek 17 ezer forintot kaptak fejenként - értesült a hvg.hu. A portál szerint a cég és vezetői már nem érhetők el telefonon.
Az XPS elsősorban belföldi megrendelésekből élt, ebben a kategóriában a csomagküldő és futárszolgálatok között az élmezőnybe tartozott. Cég-közeli nem hivatalos információk szerint több olyan ügyfelet is hátrahagyott az XPS, amelynek milliókkal tartozik pusztán amiatt, mert az utánvéttel kiszállított áruval az eladó felé még nem számoltak el.
Nyomott árakkal dolgozott
A magyar tulajdonú XPS 2008 decemberében jött létre, budapesti szortírozó központtal az ország egészét lefedően vállalt kézbesítési feladatokat. A hvg.hu-nak név nélkül nyilatkozó, konkurensnél dolgozó két vezető szerint az XPS nyomott árakkal dolgozott, így nagy csokorra való cégnél tudott postai szolgáltatásokra kiírt tendert nyerni. Egyikük elmondta, az XPS mind a futárpostai, mind a gyorspostai és integrált postai szolgáltatás területén "gyorsan a komolyan veendő szereplők közé emelkedett". Szerinte az bizonyulhatott túl nagy falatnak, hogy bekebelezte az Orient 21 nevű céget, és ez a gyors növekedés már túl sok volt neki. Az Orient 21 a piac egy másik szolgáltatási szegmensében, az azonnali futárszolgáltatások területén számított specialistának: annak lett az áldozata, hogy a konkurenciaharc a kevésbé jövedelmező üzletek közé szorította le a szegmenst.
Kívülről stabil volt a cég, a mérleg mást mutat
A cég problémáiról az ügyfelek nem tudtak, de a dolgozók zöme is csak akkor kezdett kapiskálni valamit, amikor néhány hónapja késni kezdtek a fizetések - írta a portál. A kívülről stabil és megbízható cégről azonban az Opten cégtárának adatai kissé árnyaltabb képet festenek. Az XPS nettó árbevétele az indulása óta ugyan mintegy megháromszorozódott, és 2011-ben már meghaladta a 303 millió forintot is, de az üzemi eredmény erősen mínuszos maradt a tavalyi mérlegbeszámoló szerint (25 milliós veszteség). A cég mindhárom üzleti évében tízmilliós nagyságrendű veszteséget termelt, még a 2011-es volt a legjobb év. Ráadásul közben a cég kötelezettségállománya 152 millió forintról 301 millió közelébe ugrott.