A Napi Gazdaság hétvégi számának cikke
El Egy darabig úgy tűnt, hogy a Skoda nem tud megfelelő referenciával előállni, de információink szerint összeállt az Alstommal, ami megfelelő alapot biztosított számukra. (Az Alstom szállította a 2-es metró vonalán futó új szerelvényeket, s ilyen járművek érkeznek majd a 4-es vonalra is.) A Skoda a közelmúltban egy nagy volumenű pályázatot nyert el Törökországban, s ez is kétségessé tette a cég indulását, de úgy tűnik, hogy a társaság át tudja szervezni a termelését, így elindulhatott a pályázaton. A Skoda nem ismeretlen Magyarországon, a miskolci tendert is ez a cég nyerte.
A második legkedvezőbb ajánlat a spanyol CAF-tól érkezett, e vállalkozás 90,4 millió eurós ajánlatot nyújtott be. A spanyol cég sem ismeretlen nálunk, ez szállítja a Debrecennek szánt villamosokat, amelyeknek első példánya már meg is érkezett. A harmadik és negyedik ajánlat nagyon közel áll egymáshoz, a Siemens (amelynek Combino villamosai már egy ideje a 4-es, 6-os vonalán futnak) 115 millió euró, míg a Stadler (amely több tucat Flirt szerelvényt szállított és szállít a két magyar vasúttársaságnak) 117,6 millió eurós ajánlatot tett. Az ajánlatok között tehát nagy a különbség, s bár nem kizárólag az ár dönt majd, szakértők szerint nehezen lehetne változtatni az ajánlati összeg alapján kialakult helyezésen.
Elvileg akár kilenc gyártó is indulhatott volna a pályázaton, az előbbiek mellett ugyanis potenciális szereplő lehetett volna még a Talent vonatokat szállító Bombardier mellett a szegedi villamosokat szállító lengyel Pesa, valamint a lengyel Solaris és az olasz AnsaldoBreda is. Szakértők azonban már korábban jelezték lapunknak, hogy nem minden potenciális szereplő felelne meg a feltételeknek, ezek teljesítésére négy-öt gyártó tűnik esélyesnek.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. pályázata egyébként megcsúszott, eredetileg április elején kellett volna a cégeknek beadniuk az ajánlatot, a határidőt azonban még kétszer módosították, míg a végső dátum május 30-a lett.