A baleseti adót még 2012-ben vezette be az Orbán-kormány, mértéke a kötelező kgfb 30 százaléka volt. Egy ideig a baleseti adó az egészségbiztosításhoz folyt be, később a központi költségvetésbe került. E jogcímen idén már 36,5 milliárd forintot fizetnek az autósok.
A kabinet a parlament előtt fekvő adócsomag részeként a baleseti adó megszüntetéséről, pontosabban a biztosítási adóba való beolvasztásáról döntött. A kormány az idén a biztosítóktól 35,2 milliárd forintot szed be ezen a címen, de jövőre már 82 milliárd forintot, ami 46,8 milliárd forintos növekedést jelent.
Azért lesz csökkenés az adóteherben, mert az eddigi 30 százalékkal szemben csak 20 százalék lesz a személyautók és a motorkerékpárok esetében - míg egyéb más járművek esetében a kgfb 15 százalékát kell megfizetni. Vagyis nincs szó az adó teljes csökkentéséről, csak mérsékléséről, és az adót nem közvetve a biztosított, hanem a biztosító fizeti - írta a portál.
A parlamenti vita alatt kormány változott a szabályozás: azon kgfb-szerződések esetében, amelyeknek a fordulója 2019. január 1. utánra esik, a lejáratig meg kell fizetni a 30 százalékos baleseti adót.
Szintén ki kell fizetni az egész éves baleseti adót azoknak, akik több évre előre határozott időre kötötték a biztosítást. Ez esetben csak 2020. január elsejével szűnik meg a baleseti adó fizetési kötelezettsége és csak a 2020 utáni rész jár vissza. Egyetlen könnyebbség, hogy cserébe nem vonják le ez esetben a 15-20 százalékos baleseti adót - vagyis nem kell egyszerre két adót fizetni, csak a magasabbat.
Kép forrása: Shutterstock