Megfontolandó lehet például azok körének szűkítése, akik vásárolhatnak az ársapkás termékből – javasolta Grád Ottó a portálnak.
Tavaly ősszel, amikor a benzin és a gázolaj literenkénti árát 480 forintban maximálták október 15-től, a Brent olaj hordója még 80 dollárba, a dollár pedig 365 forintba került. Most viszont a Brent ára 100 dolláron, dolláré mintegy 408 forinton áll, vagyis számottevően megdrágult a beszerzés a feldolgozó, azaz a Mol Nyrt. számára.
Jelentősen szűkült a kínálat is. Az első félévben egész Európa üzemanyag-hiányos volt, az orosz olajtermékekre kirótt embargó nyomán. Magyarországon tovább rontotta a helyzetet, hogy a hatósági árak miatt akkor sem lenne érdemes importálni, ha lenne honnan. Az áru arra mozog, ahol a legjobban eladható. Az import akkor éledhet újra, ha a hazai árak közelítenek a piaciakhoz - tette hozzá a főtitkár.
A külföldieknek így is megéri
Csak a tankolható mennyiség korlátozásával oldható meg, hogy a magyar piac el legyen látva. Ráadásul a kereslet tovább fog emelkedni, hiszen a koronavírus visszaszorulásával élénkült az autózás, a következő két hónapban pedig érződik majd a turistaidény hatása is.
A külföldiek hiába vásárolhatnak csak a drágább, szabadáras üzemanyagból, annak az ára így is versenyképes számukra a gyenge forint miatt – mondta Grád Ottó.
További korlátozás szükséges a benzinkutakon
A szakember szerint szükségessé válhat az 50 literes tankolási korlát szigorítása. Már a MÁSZ hálózatában is vannak olyan kiskereskedők, amelyek egy tankoláskor legfeljebb 20 liter üzemanyagot adnak el, a kisebb, független riválisaiknál pedig van példa 5-10 literes korlátozásra is – hogy minden autósnak jusson üzemanyag.
Átmenetileg számos kút működését függesztették fel, vagy korlátozták, viszont Grád Ottónak arról nincs konkrét információja, hogy hány benzinkút zárt be véglegesen.