A NAV adatai alapján 1600 településen 2016 benzinkút üzemel jelenleg Magyarországon, közülük majdnem ezer nem tagja a Magyar Ásványolaj Szövetségnek (MÁSZ), de ezek egy része is hálózatos kút - írja a 24.hu. Grád Ottó főtitkár szerint azonban több száz olyan is van, amelyet független kisvállalkozók üzemeltetnek – sokan csak egy, mások több üzemanyagtöltő-állomást.
A hírportál iparági forrásai szerint ahhoz, hogy ma valaki benzinkutat üzemeltethessen, jogi, műszaki, biztonságtechnikai, környezetvédelmi, egészségügyi, munkaügyi és pénzügyi feltételeknek kell megfelelnie. Vállalkozónak kell lenni, kell hozzá pár millió forint kezdőtőke, kellenek speciális szakmai ismeretek, vizsgák, hiszen veszélyes üzemről van szó. A kút megnyitásához pedig különböző hatósági engedélyek, jóváhagyások, hitelesítés is szükséges.
A piac összességében rendkívül heterogén. Van olyan cégcsoport, amely nagy nemzetközi hálózattal, saját finomítóval, a teljes ellátási lánccal rendelkezik (Mol), másoknak van nemzetközi hálózatuk és finomítójuk (OMV, Shell) vagy nemzetközi hálózatuk és nagykereskedésük (Lukoil), vannak tőkeerős kisebb hálózatok (mint az Auchan).
Fehér kutak veszélyben
Aztán vannak még az úgynevezett fehér kutak, azaz a független üzemeltetők, köztük a 4-5 kutat vivő, a nagyvállalatoknál jóval sérülékenyebb kkv-k, és a sor legvégén a legkiszolgáltatottabb szereplők, a családi vállalkozások, az egy kúttal rendelkezők állnak, akik esetleg hitelből bonyolították a beruházást, és nincs tartalékuk. Ők jellemzően egy-egy falut szolgálnak ki, de a szerepük épp ezért nagyon fontos. A MÁSZ is úgy véli, a kis és közepes vállalkozások kerülhetnek igazán nehéz helyzetbe a benzinárstoppal.
Ezt (ezeket) ugyanis veszteségessé tette a 95-ös benzin, illetve gázolaj értékesítését, hogy az üzemanyagárakat 480 forinton befagyasztották. Az ok, hogy az árrés literenként 20-25 forint körül lehetett átlagban, november 15-étől viszont 26-32 forint körüli árcsökkentés volt, párhuzamosan az ármaximálással.