Jelenleg körülbelül 300 vasúti szakember hiányzik a teljes MÁV-csoport csaknem 38 ezer fős dolgozói létszámából - legalábbis ez a hivatalos szám. A vasúttársaság részletes bontásban megküldött adatai alapján azonban nagyobbnak tűnik a gond. Mozdonyvezetői munkakörben körülbelül 150 fős a hiány, jegyvizsgálói munkakörbe a MÁV-Start 150 dolgozót szeretne fölvenni a következő két évben.
Váltókezelői munkakörökben 80, felsővezeték-szerelő posztokon 50, a pénztárosok körében 30, elegyrendezői és biztosítóberendezési műszerész munkakörökben 25, illetve 20 fős létszámhiányról számolt be a Napi.hu-nak az állami vállalat sajtóosztálya. Pályamunkásokból a MÁV szerint nincs hiány, korábbi sajtóinformációk szerint viszont e beosztásokban is nagy erőkkel keresik az alkalmazottakat. Számos egyéb vasúti munkahely nem is szerepelt a lapunknak megküldött listán.
Speciális képzés kell
A MÁV-nál úgy látják: a létszámhiány főként a munkaköri elvándorlásból, a nyugdíjba vonulásból és a képzés hiányosságaiból (a vasutas szakközépiskolák egy részének korábbi megszüntetése miatt) adódik. A munkaerőpiacon az átlaghoz képest magasabb elvárást és ezzel versenyhátrányt jelent, hogy a feladatok ellátásához speciális vasúti ismeretek megszerzése, tanfolyami képzés és hatósági vizsga szükséges - magyarázzák a társaságnál, hogy a fiatalok számára miért nem vonzó a vasút.
Az elvárások valóban kemények: például aki mozdonyvezetői munkakört céloz meg, először szigorú orvosi alkalmassági vizsgálaton kell átesnie. Aki ezen túljut, speciális képzést kap: a motorvonatokra 12, bármely mozdony elvezetésére pedig 16 hónapnyi felkészülés előzi meg a vizsgát. A műhelygyakorlatot is magában foglaló képzés közel 1,2 millió forintba kerül összesen, amelyet a MÁV fedez. A "kadétokat" azonban röghöz kötik: a végzés után öt évig maradniuk kell a vasútnál, felmondás vagy elbocsátás esetén vissza kell törleszteniük a tanfolyam árát.
A MÁV szerint nyugatra alig mennek
A vasúttársaságnál úgy látják, az üresedések és a külföldi munkavállalás között nincs összefüggés, mert a vasutasok odakint az átlagosnál nehezebben tudnának a képzésüknek megfelelő területen, a szakmájukban elhelyezkedni.Ám, például a mozdonyvezetők - ellentétben Nyugat-Európával - Magyarországon nem csak sofőrök, hanem járatosnak kell lenniük gépészetben is, ugyanis a kisebb-nagyobb technikai hibák elhárítása - például egy futómű vagy fékszerkezet helyrehozása - az ő feladatuk. Ezek a teendők nemcsak műszaki hozzáértést, hanem időnként erős fizikumot igényelnek.
Ezzel szemben nyugaton a dolguk jóval könnyebb: Németországban például a masinisztáknak tilos technikai problémákkal foglalkozniuk. Ezzel együtt ott a betanulási időszak és a vizsgakövetelmény is jóval szűkebb. Az alkalmasnak ítélt munkavállalók odakint a hazainál rövidebb munkaidővel számolhatnak, dolgukat nagyban megkönnyíti az újszerű vasúti infrastruktúra és a MÁV-énál sokkal modernebb járműpark is.
Mennyi a bér?
A több típusismerettel rendelkező mozdonyvezető átlagfizetése havi nettó 210,6 ezer forint, amelyet évente 271 ezer forintnyi választható béren kívüli juttatással fejelnek meg.
A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) szerint azonban a MÁV túlexponálja a mozdonyvezetők szerepét: a köztudatba jobban bekerült, hogy a masinisztáknak az átlagnál jobb egzisztencia jut, miközben a vasutasok túlnyomó része a magyar átlagnál rosszabbul él. (A csoport 38 ezres létszámából jelenleg 2850-en dolgoznak a szakmai hierarchia csúcsát jelentő pozícióban)
A MÁV Zrt. 17 ezer alkalmazottjából közel 11,9 ezren, a MÁV-Start Zrt. 15 ezer főnyi állományából, több mint 8700-an, míg a MÁV Létesítményüzemeltető és Vasútőr Kft. 2 ezer alkalmazottjából mintegy 1800-an keresnek a minimálbér és a bruttó 200 ezer forint közötti jövedelmi sávban - ismertette a fizetéseket lapunkkal Meleg János, a VSZ elnöke. Felhívta a figyelmet arra is, hogy a mércét nem feltétlenül a szakképzettség adja: például lakatos, szerelő munkakörökben rendszerint bruttó 150 ezer forint alatti fizetés jár a MÁV-nál.
A létszám tovább csökken
A szakszervezeti vezető az egyre krónikusabbá váló munkaerőhiányt a nyomott fizetésekkel, a rossz munkakörülményekkel és a drákói szigorúságú követelményekkel magyarázta. Megjegyezte, hogy a vállalatnál megszűnt a korkedvezményes és korengedményes nyugdíj, a munka törvénykönyve módosításával pedig éves szinten több mint másfél hónappal megnőtt a munkaidő. Ezzel a vasutas állások elveszítették maradék vonzerejük nagy részét is.
Jelenleg a létszámhiány miatt a dolgozók túlterheltségre panaszkodnak, a feladatellátás hiányosságai ráadásul súlyos közlekedésbiztonsági kockázatot jelentenek - figyelmeztetett Meleg.
A helyzet várhatóan romolhat az idén: míg 2015-ben a MÁV-nál és a MÁV-Start-nál 160 -an vonultak nyugdíjba, 2016-ban körülbelül 250 fő éri el a reá irányadó öregségi nyugdíjkorhatárt.
Felfelé osztanak - másutt nem látják értelmét
Míg a vasúttársaság 2014-ben 2,4, tavaly pedig 3,4, százalékos bérfejlesztést kínált, az idei évre már csak infláció alatti, 0,5 százalékos emelést ajánl a munkavállalóknak. A vasutasok körében nagy felzúdulást keltett a döntés, annak fényében, hogy MÁV felső vezetőinek fizetése idén az eddigi bruttó kettőről ötmillió forintra emelkedhet, mivel a kormány a vasúttársaságot pénzügyi szolgáltatóvá minősítette át.
A MÁV a bértárgyalások legutóbbi, január 5-i fordulóján sem tudott megállapodni a szakszervezetekkel, amelyek 5 százalék alanyi jogú alapbérfejlesztést és 2,7 százalék differenciált bérfejlesztést követelnek. Az érdekképviseletek arra is törekszenek, hogy egy középtávú megállapodás szülessen meg, amelynek keretében 30-35 százalékkal növelnék a béreket az elkövetkező években
Az állami cég szerint viszont az emelés már megtörtént, hiszen a vasutasok 2015 decemberében egyszeri félhavi alapbérüket kapták meg karácsony előtt, ami 4,2 százalékos bérfejlesztésnek felel meg. A MÁV ráadásul 0,5 százaléknak megfelelő mértékű nyugdíjpénztári tagdíj-kiegészítést is ajánl 2016-ra.
Hogyan oldanák meg a munkaerőhiányt?
Az újonnan felvett munkavállalók munkavégzéséig a feladatokat a meglévő munkavállalók átvezénylésével és átirányításával, esetenként rendkívüli munkavégzés elrendelésével látják el - írta lapunknak a MÁV kommunikációs igazgatósága.
A járműgyártási és korszerűsítési projektek feladatainak elvégzéséhez, valamint a vasúti járműtisztításhoz a MÁV-Start munkaerő-kölcsönzést is igénybe vesz; a nyári utazási idényben pedig diákmunkásokat is. Az írásos ügyfélszolgálatos munkában pedig távmunkás foglalkoztatást is biztosítanak - részletezte válaszában a vasúti személyszállító társaság.
Az utánpótlás biztosítása érdekében a MÁV megkezdte az egyeztetéseket a minisztériumokkal, valamint a szakképző iskolákkal és az érintett felsőoktatási intézményekkel. A MÁV-csoport és a Dunaújvárosi Főiskola 2015 novemberében duális képzésről kötött együttműködést.
A vasúttársaság ezzel párhuzamosan újraszervezi belső továbbképzési rendszerét és bővíti álláshirdetési csatornáit is: az elővárosi vonatokon hangos bemondás útján, valamint a kijelzőn is keresnek munkaerőt.