Hosszú felkészülés előzte meg a fővárosi taxisrendelet legfontosabb idei változását, vagyis, hogy az Euro 4 és annál rosszabb környezetvédelmi besorolású autókkal már nem lehet szolgáltatni. Korábban többen taxishiánytól tartottak bár azt már több hónappal a határidő lejárta előtt tudni lehetett, hogy az üzemeltetők nem hagyták az utolsó pillanatra a cserét. Ettől függetlenül decemberben Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke még 5600 érvényes taxiengedélyről beszélt, január közepén pedig már alig volt több 5200-nál. Több száz taxis dönthetett úgy, hogy nem vág bele egy újabb autó megvételébe, vagy fizeti ki a bérleti díjat.
Ez tetten érhető abban is, hogy manapság sokan panaszkodnak amiatt, hogy nehéz autót kapni csúcsidőben. A szakma nem vonzó, az Ubert is kizavarták, miközben a bérek és a turizmus teljesítménye is növekszik.
Kapcsolódó
Hányan próbálkoztak?
Lapunk annak igyekezett utánajárni, hogy vajon hány taxis próbálkozott meg azzal, hogy 2018 januárjában is olyan autóval dolgozzon, amelynek környezetvédelmi besorolása nem felel meg a követelményeknek.
A Budapesti Közlekedési Központ ellenőrei csak azt tudják megállapítani, hogy az adott autó rendelkezik-e érvényes taxiállomás-használati hozzájárulással, vagy sem. Arról sajnos nem vezetnek statisztikát, hogy mi miatt volt érvénytelen az engedély.
A BKK 2017-ben átlagosan mintegy 250 ellenőrzést végzett, ezek 70-75 százaléka tárt fel különböző szintű vétséget. Januárban ez az arány 80 százalék volt - írták lapunknak.
Ennél ugyanakkor sokkal beszédesebb, hogy míg 2017-ben havonta átlagosan 35 alkalommal állapították meg, hogy egy taxisnak nem volt érvényes taxiállomás-használati hozzájárulása, addig ez a szám idén januárban 47 volt, vagyis 34 százalékkal magasabb (miközben kevesebb az engedély). Ebbe ugyanakkor más jogsértések is beletartozhattak, nem csak az, hogy például Euro 4-es kocsival dolgozott az illető.
Így néz ki a taxiállomány
A Budapest Közút januári adatai szerint az autók nagy többsége, 3883 darab Euro 5-ös. Második helyen a hibridek állnak, összesen 645 darab, Euro 6-osból 368, CNG-ből 250, tisztán elektromosból pedig 63 fut az utakon.
A hatályos rendelet szerint a taxik motorja legalább 55 kilowatt (74 lóerő) kell, hogy legyen. A hibrid hajtású kocsiknál az együttes teljesítményt kell figyelembe venni. Az autók minimális tengelytávja 2550 milliméter, a csomagtér űrtartalma kombi és egyterű esetében legalább 390 liter, nem kombi esetében pedig 430 liter kell, hogy legyen. Az elektromos és hibrid autóknál megelégszenek 300 literrel.
A márkák szerinti bontásból kiderül, hogy jelenleg messze a Renault Megane kombi/Renault Fluance család a legnépszerűbb kocsi a budapesti taxisok körében. A Toyota Prius (hibrid) a második, harmadik helyen pedig ott a hazai autópiac nagy kedvence, a Skoda Octavia.
Típus | Darabszám |
Megane/Fluance | 652 |
Toyota Prius, Prius Plus, Prius Plug-in Hybrid | 549 |
Skoda Octavia | 499 |
Ford Focus | 435 |
Ford Mondeo | 394 |
Opel Zafira | 340 |
Volkwagen Touran | 229 |
Opel Astra | 205 |
Volkwagen Passat | 166 |
Mercedes E-osztály | 148 |
Volkwagen Caddy | 136 |
Citroën C4 Picasso, Grand Picasso | 122 |
Toyota Auris, Corolla | 108 |
Peugeot 308 | 106 |
Skoda Superb | 89 |
Renault Megane Scenic | 75 |
Nissan Leaf | 62 |
Dacia Logan | 60 |
Citroën C5 | 50 |
Ford C-Max, C-Max Grand | 46 |
Kia Ceed | 44 |
Dacia Lodgy | 43 |
Peugeot 5008 | 43 |
Peugeot 508, 407 | 35 |
Citroën C-Elysée | 34 |
Volkwagen Golf | 33 |
Renault Laguna | 31 |
Citroën C4 | 29 |
Fiat Linea | 27 |
Chevrolet Orlando | 24 |
Ford Galaxy | 20 |
Suzuki SX4 S-Cross | 20 |
Toyota Verso | 20 |
Hyundai I30 | 20 |
Chevrolet Cruze | 19 |
Dacia Duster | 18 |
Peugeot 301 | 18 |
Toyota Avensis | 16 |
Opel Insignia | 16 |
Ford S-Max | 13 |
Renault Clio | 13 |
©koda Rapid | 13 |
Volkwagen Sharan | 13 |
Citroën Berlingo | 11 |
Renault Espace | 11 |
Kia Carens | 10 |
Volkwagen Jetta | 9 |
Seat Alhambra | 8 |
Audi A6 | 7 |
Seat Altea, Altea XL | 7 |
Hyundai I40, Elantra | 7 |
Fiat Tipo | 6 |
Skoda Roomster | 6 |
Seat Exeo | 6 |
Peugeot 807 | 5 |
Nissan NV200, E-NV200 | 5 |
Mercedes C-osztály | 5 |
Mercedes B-osztály | 4 |
Dacia Dokker | 3 |
Fiat Doblo | 3 |
Mazda6 | 3 |
Opel Meriva | 3 |
Opel Vivaro | 3 |
Renault Traffic | 3 |
Renault Kangoo | 3 |
Alfa Romeo 159 | 3 |
Opel Combo | 3 |
Audi A4 | 2 |
Citroën Jumpy | 2 |
Kia Sportage | 2 |
Mazda5 | 2 |
Mitsubishi Outlander | 2 |
Peugeot 3008 | 2 |
BMW 5-ös sorozat | 2 |
Honda Civic | 2 |
Mercedes V-osztály | 2 |
Volvo V50 | 2 |
Citroën C8 | 1 |
Ford Tourneo | 1 |
Ford Kuga | 1 |
Ford Transit | 1 |
Honda C-RV | 1 |
Kia Optima | 1 |
Lexus CT 200 H | 1 |
Mazda CX-5 | 1 |
Hyundai Ioniq | 1 |
Mercedes A-osztály | 1 |
Nissan Primastar | 1 |
Nissan Qasquai | 1 |
Mitsubishi ASX | 1 |
Peugeot Partner | 1 |
Renault Latitude | 1 |
Opel Antara | 1 |
Seat Leon | 1 |
Skoda Kodiaq | 1 |
Skoda Yeti | 1 |
Toyota Rav-4 | 1 |
Volkwagen Transporter | 1 |
Forrás: Budapest Közút |
A kép forrása: Napi.hu/Szabó Dániel