A PSZÁF vizsgálat nélkül elutasította a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége (MUISZ)  panaszának kivizsgálását.

Mint ismert, a hazai utazási irodákat tömörítő szervezet az ellen emelt szót, hogy az irodákban kártyaelfogadó terminálokat üzemeltető bankok úgynevezett chargeback eljárás keretében visszaterhelik az irodákra azokat az összegeket, amelyeket a bankkártya tulajdonosoknak a kártyával fizetett, de a Malév leállása miatt fel nem használt repülőjegyek ellenértékeként az ügyfeleknek megtérítenek.

A felügyelet szerint a MUISZ kérelmében foglalt kérdés az utazási irodák és a bankkártya elfogadó bankok közötti szerződésen alapuló egyedi jogvita. A felügyeletnek nincs hatásköre abban, hogy a bankok és az irodák között megkötött polgári jogi szerződés érvényességét, illetve az abból következő jogok gyakorlásának, kötelezettségek teljesítésének jogszerűségét vizsgálja, az ugyanis kizárólagosan a bíróság jogkörébe tartozik.

Mint arról már beszámoltunk, a banki álláspont szerint a kártyaelfogadói szerződésnek a chargeback intézkedésre vonatkozó pontjai függetlenek attól, hogy kinek a hibájából hiúsult meg a szolgáltatás igénybevétele: nem teljesített szolgáltatás esetén a kártyatulajdonosnak visszajár a plasztikkal fizetett összeg, az elfogadó bank pedig ezt a kárt jogosult visszaterhelni arra a kereskedőre, akinél a vásárlás történt. Becslések szerint az utazási irodákat 5-10 millió forintos kár érheti az ügyletekből, tekintve, hogy a bankok által így visszavett pénzeket szinte bizonyosan nem tudják majd behajtani a fő felelős Malévtől.