"Nem tud" kiveszni az a régi trükk, amikor az elkövetők igyekeznek "felnyomni" az értékesítő automatákat, ezzel megkárosítva a vevőket és az eladót is. A módszer pofonegyszerű és már a telefonfülkék idején is használták: az elkövető valamivel eltömíti a berendezésen a nyílást, ahol a vevő megkapná a visszajáróját, majd alkalmas időben összegyűjti a fennakadt pénzt.
Ilyen esetek továbbra is előfordulnak a budapesti tömegközlekedésben, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. jegy- és bérletkiadó automatái kedvelt célpontjai az elkövetésének. Vonzó zsákmány a visszajáró, de hosszú ideig maga a bérletszelvények is azok voltak, amelyeket egy nemrégiben bevezetett szigorításig könnyedén bevihettek az ügyfélszolgálati irodákra és pénzre válthattak.
Tavaly a BKK 6,7 millió forintos kárértéket regisztrált a visszaélésekből - közölte a Napi.hu kérdésére a társaság. Mindenképp kedvező fejlemény, hogy visszaszorulóban vannak az ilyen esetek, a kárérték 2019-hez képest 42 százalékkal csökkent.
Kevesebb utas, kevesebb bejelentés
Tavaly összesen 12 009 219 tranzakció történt, ezek közül 37 461 meghibásodást, hibás működést regisztrált a BKK. Ez az összes tranzakció csupán 3 ezreléke, ami rendkívül alacsonynak tekinthető.
Ez kedvező arány: havi 1 millió körüli tranzakciószámra vetítve 3 ezer technikai meghibásodást jelent, és a társaság közlése szerint ezen belül is rendkívül csekély a bűnözők által okozott estszám.
Az alacsony bejelentésszámban az is szerepet játszik, hogy a Covid-19 miatt bevezetett korlátozások idején eleve kevesebben utaznak. Viszont a lebonyolított tranzakciószámhoz viszonyított hibaarány is tartósan 3 ezrelék körül mozog.
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a tavalyi első járványhullám idején lényegében nem lehetett sehol ellenőröket látni, ami miatt sokan eleve jegy vagy bérlet nélkül utaztak.
Ebből lehet a megoldás
A BKK szerint a cég folyamatosan azon dolgozik, illetve intézkedéseket kezdeményez annak érdekében, hogy megoldás szülessen a problémára. Ez jelenti egyrészt a manipulációs trendek követését, az elkövetők által alkalmazott technikák és eszközök megfigyelését.
A visszaélések visszaszorítása érdekében a társaság folyamatosan együttműködik a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatósággal, valamint a BRFK Metrórendőrséggel. Ez azt jelenti, hogy állandó kamerás megfigyelés működik az aluljárókban, a járőrök pedig gyakrabban ejtik útba a frekventált helyen lévő, leginkább veszélyeztetett automatákat.
A BKK az ügyfélbejelentések és a távfelügyeleti szoftver által tárolt események alapján a leginkább érintett helyszíneken a biztonsági őri szolgálat helyszíni vezénylésével is igyekszik biztosítani az automaták zavartalan működését. A cég hangsúlyozta: a közbiztonság fenntartása, annak javítása, a garázdaságok megelőzése nem feladata.
Mobillal elkerülhető a baj
Logikus alternatíva lehet - a lapunk által is tesztelt - Mobiljegy applikáció, amelynek nagy előnye, hogy egyáltalán nem kell automatákat igénybe venni a bérletvásárláshoz. Kérdésünkre a BKK-nál elmondták, a mobiljegyes értékesítések indulása óta több mint 638 ezer mobilos terméket értékesítettek.
Jelenleg 12-féle mobiljegy formájában is megvásárolható termék van. Ezek aránya idén januárban a teljes értékesítésen belül 10,8 százalék volt. Ugyanezen termékkörön belül a havi bérletek esetében az arány 12 százalék.
A rendszer változatlan hiányossága, hogy Budapesten "sima" vonaljegyet mobilra nem lehet venni, noha ez a funkció ugyanazon a platformon több vidéki településen működik. Egyedüli kivétel a 100E reptéri busz, ez azonban jelenleg nem közlekedik. A járvány okozta felfüggesztésig, ebből a termékből mobiljegyként több mint 53 ezret vásároltak.
A közlekedési vállalatnál folyamatosan vizsgálják a termékkör bővítésének lehetőségeit. A mobiljegy bevezetésének technológiai, biztonsági és jogi megfelelőségi feltételei vannak, amelyeknek a termékek bevezetéséhez teljesülnie kell. Ezeket a feltételeket nem részletezték.