Könnyen lehet, hogy ennyit bírnak a magyar webáruházak, 150 milliárd forintnyi értékesítést, chiphiánnyal, logisztikával, szállítási gondokkal, drágulással együtt. A vásárlók pedig bizonyára a vásárló is szívesen turkál a plázákban, még maszkban is, a sok-sok bezártság után.
Az elmúlt években évről-évre 30-40 százalékos növekedési ütemekkel száguldoztak a webáruházak. 2019-ben és 2020-ban sem csökkent a tempó, 40 százalék felett volt a bővülés mindkét esztendőben.
A járvány a webáruházakat is megforgatta, hiszen egyes hónapokban, amikor a boltok egy része ki sem nyithatott, 50 százalékra szökött fel a megugrás léptéke - írja a blokkk.com kereskedelmi szakblog. De hát ennek most egyelőre - vagy ki tudja – vége: 2021 első 11 hónapjában 20 százalékos volt a webpiac növekedése, ami fele a korábbinak.
Intő jel volt, hogy a piacvezető csoport sem tudta megdobni jelentősebben a Black Friday akcós napját, mindent egybevetve, bár manapság azért 10 százalék körüli növekedési ütem sem lebecsülendő.
Mindent egybe fésülve, a költekezések értékét nézve azért az egyértelmű végül, hogy a Black Friday sorozatokkal megtűzdelt november a webáruházi piac csúcsa, (hiszen nem mindegy, mihez mérik az egyébként fergeteges tempót, egy átlagos évközi, vagy egy egyébként is csúcsot jelentő időszakhoz).
Az is könnyen lehet, hogy a webáruházi piacon ismét a december lesz a legerősebb hónap, az értékesítés nagyságát nézve.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | |
november | 50 | 70 | 93 | 141 | 147 |
december | 51 | 66 | 89 | 137 | 140-150* |
milliárd forint, folyó áron, *várható | |||||
november | 39 | 39 | 34 | 51 | 1 |
december | 27 | 28 | 37 | 52 | 3-5* |
százalékos változás, volumen (változatlan áron) előző évhez képest | |||||
Forrás: KSH |