Közel egy éves pályáztatás után lezárult a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. és a cégcsoporthoz tartozó tizenhárom társaság számára személy- és tehergépjárművek bérletére és flottarendszerű üzemeletetésére kiírt közbeszerzési eljárás, amelyet információink szerint a Porsche Lízing és Szolgáltató Kft. nyert meg. Jelenleg zajlik a nyertes és a MÁV-cégek közti szerződéskötés, az új megállapodásokkal a vasúttársaság várhatóan leszorítja évi mintegy nettó 1,1 milliárd forintra a flottaüzemeltetési költségeket a korábbi évek 1,5 milliárdjáról. A kiadásokat már tavaly csökkentettek 260 millió forinttal 200 gépkocsi bérletének felmondásával, miután felülvizsgálták a korábbi szerződéseket - közölte tavaly decemberben a beszerzéssel kapcsolatban a MÁV.
A vasúttársaság tavaly október végén - a maga, a MÁV-Start, a MÁV-Trakció és a tulajdonában lévő társaságok számára - írt ki közbeszerzést 350 személyautó (ami a teljesítés alatt 50 százalékkal bővülhet, azaz 525 személyautó), valamint 615 három és fél tonnát meg nem haladó tömegű teherjármű (plusz 40 százalék, azaz 861 darab) bérletére és flottakezelésére közbeszerzést. Egy hónappal később azonban a társaság módosította a kiírást miután Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter kezdeményezésére, takarékosságra hivatkozva felülvizsgálta a beszerzési igényét, így a bérelni kívánt személyautók számát csökkentették a vezetőknek szánt 60 járművel, a teherjárművek mennyisége ugyanakkor nem változott. A nyertessel öt évre kötnek szerződést, amelynek hatálya egy évvel meghosszabbítható.
Öt cég versenyzett a tenderen
Az eljáráson a 290 személyjármű (az opcióval együtt 435 autó) bérletére és flottaüzemeltetésére öt cég volt versenyben: ajánlatot tett a MÁV járműveinek eddigi üzemeltetője, a LeasePlan Hungaria Zrt., továbbá az Arval Magyarország Járműkezelő Kft., az MKB-Euroleasing Autopark Zrt., a K&H Autópark Kft., valamint a Porsche Lízing. A második részteljesítésben, a 615 teherjármű flottaüzemeltetésére szintén ezek a cégek versenyeztek kivéve a K&H Autópark. Az ajánlattevők között éles volt az árverseny, a személyautók licitjének lebonyolítása miatt a LeasePlan jogorvoslati eljárást is kezdeményezett a Közbeszerzési Döntőbizottságnál (KD). A cég többek közt azt nehezményezte, hogy versenytársa, a Porsche Lízing az ártárgyalás két fordulójában ugyanazon ajánlatot tette, pedig a szabályok szerint azt minden fordulóban lefelé kellett volna módosítani.
A KD azonban elutasította a kérelmet arra hivatkozva, hogy az a feltétel, miszerint az ár csak kedvező irányban (lefelé) módosítható, a magyar nyelv általánosan elfogadott jelentése szerint nem zárja ki azt, hogy a pályázó fenntartsa árajánlatát, csak azt, hogy magasabb ajánlatot tegyen az egymást követő ártárgyalási fordulókban. Az árverseny mindkét részteljesítésben a Porsche Lízing győzelmét hozta. Az ajánlatok közül a legalacsonyabb árat, azaz az összes nettó átlagos bérleti díjat tartalmazót hirdetik ki győztesnek.
Botrányt botrányra halmoztak
A MÁV flottatendere nagy sajtóvisszhangot váltott ki az elmúlt években, a KD tavaly áprilisban 45 millió forint bírságot vetett ki a vasúttársaságra, mivel közbeszerzés nélkül hosszabbította meg a 2009 március végén lejárt flottaszerződését a LeasePlannel. A 2004. december végén aláírt és 2005 áprilisától hatályos keretszerződés értéke négy évre és 1160 (plusz/mínusz 30 százalék) járműre vonatkozóan 6,18 milliárd forint volt (a flottakezelőnek át kellett vennie a vasúttársaság meglévő félszáz járművét is).
A szerződés hatályát később módosították, a MÁV indoklása szerint az új flottaüzemeltetési közbeszerzés lezárásáig tervezte azt meghosszabbítani. A társaság 2009 márciusában ugyan kiírt egy új közbeszerzést flottabérletre (a meglévő szerződés lejártakor), összesen 875 (plusz 10 százalék) személy- és teherjárműre vonatkozóan, de azt 2010 februárjában a túl magas árajánlatok miatt eredménytelennek nyilvánította. Az ajánlattevők a MÁV által megjelölt nettó 800 millió forintos keretnél magasabb árajánlatot tettek. (Azon az eljáráson a LeasePlan, az MKB-Euroleasing, az ALD Automative Magyarország Kft. és az X-Rent Autókölcsönző és Flottakezelő Kft. nyújtott be ajánlatot.) A KD ez ügyben hozott határozatából kiderül, hogy a meghosszabbított szerződés keretében 2009 áprilisa és 2010 márciusa között 1,5 milliárd forintot számláztak ki flottaüzemeltetésre.
Új flottatendert hirdettek szeptemberben
A MÁV idén szeptember végén új közbeszerzést hirdetett a felsővezeték karbantartási és üzemzavar elhárítási tevékenység végzéséhez szükséges új, három és fél tonna össztömeget meg nem haladó teherjárművek bérlésére és flottaüzemeltetésére. Ezen 39 darab (legfeljebb 10 százalékkal több) három és fél tonna össztömeget meg nem haladó pick-up, valamint 10 (plusz egy) platós, dupla kabinos kisteherautót szereznek be. A nyertessel 48 hónapra (ami négy hónappal meghosszabbítható) kötnek majd bérleti és flottaüzemeltetési szerződést. Az erre pályázóknak rendelkezniük kell a részvételi határidőt megelőző három évben legalább 12 hónapra szóló, szerződésszerűen teljesített, egy legalább 39 teherjármű bérlésére és/vagy flottaüzemeltetésére vonatkozó referenciával. A tárgyalásos eljárásra október 10-ig jelezhetik részvételi szándékukat az érdekelt flottacégek.
Csökkentik a vezetői járművek számát, jönnek a kulcsos autók
A MÁV Zrt. vezetésének célja, hogy a vállalatcsoport működéséhez szükséges gépjárműállományt a jelenlegi konstrukciónál kedvezőbb feltételekkel, költséghatékonyabb módon biztosítsa, valamennyi területen - tájékoztatta a vasúttársaság a Napi Gazdaság Online-t. A MÁV a már meghirdetett, felsővezeték karbantartási tevékenység ellátásához szükséges teherjármű-beszerzésen kívül a közeljövőben a vezető beosztásban dolgozók által használt autók flottabérletére is közbeszerzés hirdet majd. A volumen várhatóan mintegy 35 százalékkal kisebb lesz a jelenlegi állománynál, egyben pedig várhatóan növekszik majd a pool-rendszerben használt gépjárművek száma - közölte a MÁV. (A pool avagy kulcsos autók használatával a cégek spórolhatnak, mivel ebben a rendszerben nem egy személy használ egy autót, hanem többen, a munkatársak általában üzleti ügyben, előzetes bejelentés alapján használhatják a járműveket.)
A MÁV idei közbeszerzési tervében még 1,4 milliárd forintos becsült összeg szerepelt flottabeszerzésre, ami a MÁV tájékoztatása szerint a vezetői gépjárművek (60 plusz 50 százalék, azaz 90 darab autó) öt plusz egy éves bérlésére és flottaüzemeltetésére vonatkozott. A társaság azonban költségtakarékossági és erőforrás racionalizálási szempontokból felülvizsgálta a beszerzendő járművek számát, és módosította a közbeszerzési tervét. Hogy pontosan mennyivel csökkentik a vezetői autók számát, nem közölte lapunkkal a MÁV arra hivatkozva, hogy az alapító még nem hagyta jóvá a módosított közbeszerzési tervet. (A társaság tulajdonosi jogait az állam nevében a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. gyakorolja.)