A nyílt tenderfelhívást az ajánlatkérő NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tette közzé az uniós közbeszerzési közlönyben. A feladat - és az út is - két részből áll:
- Az első rész Komárom-Nagyigmánd térségében ágazik le az M1-es autópályáról és tart a Székesfehérvárt nyugatról elkerülő útig. Ennek a hossza 85 kilométer.
- A második rész a fehérvári elkerülő úttól halad - az M7-es autópálya új csomópontján keresztül - az M8-as autópályáig, amelyet Sárbogárd térségében ér el. Ennek a hosszúsága 35 kilométer.
Mindkét résznek el kell készíteni a tanulmánytervét, továbbá a környezeti hatásvizsgálati dokumentációt, végül pedig meg kell szerezni a környezetvédelmi engedélyt is. A tervezett út részben a meglévő útak négysávúsításával készül úgy, hogy elkerüli a településeket. A tervezési idő 20 hónap.
Ajánlatot az tehet, akinek az elmúlt három lezárt üzleti évben, országos közút tervezéséből a nettó árbevétele az első résznél legalább 200 millió, míg a második résznél legalább 160 millió forint volt. Az ajánlattételi határidő december 5. Az értékelésnél 50-50 súlyszámmal szerepel az ár és a minőség.
A nemzetközi áruforgalom jobb elvezetése érdekében az M1-es, az M0-s és az M5-ös főváros környéki szakaszainak tehermentesítésére új félgyűrű létesítését kezdeményezte a kormány - nyilatkozta májusban Mosóczi László, az ITM államtitkára. Kifejtette, hogy megvalósíthatósági tanulmány készül az M1-es autópályából Komáromnál leágazó 13-as és 81-es, továbbá a Székesfehérvártól délre induló 63-as főút kétszer két sávosra alakítására a meglévő nyomvonalakon, így létrejönne egy településeket elkerülő gyorsforgalmi összeköttetés az M1-es és a szintén előkészítés alatt álló M8-as autópálya között.
Magyarországot több nemzetközi közlekedési folyosó érinti, a legnagyobb átmenő forgalom Németország és a Balkán, valamint Törökország között zajlik. Ez azt jelenti, hogy Hegyeshalom és Nagylak között haladnak a teherautók a legnagyobb számban, jelenleg az M1-esen, az M0-s nyugati és déli szektorában, valamint az M5-ösön. Az útdíjszedő NÚSZ adatai alapján az úthálózaton díjat fizető teherautók több mint fele tranzitszállítást végez.