A piacot meghaladó növekedéssel zárta a múlt évet a svéd hátterű H&M ruhaboltlánc magyarországi leánycége.
A múlt évben a kiskereskedelmi forgalom meghaladta a 12 ezer milliárd forintot, ez 9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Ezen belül a textilíák és ruházati cikkek forgalma 705 milliárd forintot tett ki, 8 százalékkal többet, mint 2018-ben. Ez jelentős növekedés, ám a magyarországi piacon jelentős bolthálózattal rendelkező H&M ennél jobban szerepelt.
Jelentős forgalomnövekedés
A cég november végén zárult üzleti évről szóló - az igazságügyi tárca céginformációs adatbázisában szereplő - beszámolója szerint a magyar boltok nettó árbevétele megközelítette az 57,8 milliárd forintot, ez 11,3 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben.
Az exporttal együtt számolt teljes nettó árbevétel pedig 9,5 százalékkal 58,1 milliárd forintra gyarapodott. Az adózott nyereség ugyanakkor az előző évi közel 1,3 milliárd forint harmadára, 439 millió forintra csökkent.
Mennyi jut egy H&M-es dolgozóra?
A társaság a 2019-es üzleti évében 1131 embernek adott munkát, azaz 79 fővel nőtt a létszám egy év alatt. A bérköltségek sokkal komolyabban nőttek: 23 százalékkal 3,4 milliárd forintra. Ebben szerepe lehetett a kiskereskedelemben az elmúlt években kialakult munkaerőhiánynak is. A bérköltségekből látható, hogy egy-egy dolgozó éves bére átlagban több mint 3 millió forint volt, ez pedig 254 ezer forintos bruttó átlagfizetést jelent, ami 15 százalékos emelkedés. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden bolti dolgozó ennyit kapott átlagosan, mert a céges átlagbért felfelé húzza a cégvezetésben dolgozók fizetése.
Mindenesetre a közel 58 milliárd forintos magyarországi árbevétel alapján egy dolgozóra átlagban több mint 140 ezer forint nettó bevétel jutott a tavaly novemberben zárult üzleti évben, egy évvel korábban ugyanez az összeg 135 ezer forint volt.
A H&M világszerte és Magyarországon is az idén visszafogottabb bevétellel számolhat a koronavírus-járvány miatt. A ruha-, textil- és cipőboltok forgalma idén márciusban 51 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A cégnek van azonban tartaléka a kedvezőtlen piaci helyzetre: a beszámolók szerint a 2018-ban elért 1,3 milliárd forintos, valamint a tavalyi 439 millió forintos nettó nyereséget is az eredménytartalékba tette a magyar H&M.