A nem élelmiszertermékek értékesítése a teljes forgalom tíz százaléka alá süllyedt a Lidl szinte minden piacán - vette át a Lebensmittel Zeitung hírét az European Supermarket Magazine kiskereskedelmi szakportál. A német diszkontlánc eredetileg a 15 százalékos arány elérését tűzte maga elé ezen a téren, ám a kereslet csökkenése és logisztikai problémák keresztbe tettek a cél elérésének.
Látva a kitűzött cél elérésének kilátástalanságát, a Lidl úgy döntött, hogy a nem élelmiszer jellegű termékek rendelését visszavágja - derült ki nem publikált információkból, amiket "bennfentesek" szivárogtattak ki. Jellemző egyébként elsősorban a 20 eurónál (8000 forint) drágább termékek értékesítése csappant meg.
Pedig jól hoz a konyhára
A diszkontlánc minden bizonnyal azért akarta korábban növelni a nem élelmiszer termékek értékesítését, mert ez a második legjobb profitot hozó termékcsoportja. Nagy hátránya azonban, hogy folyamatosan jelentős raktározási kapacitást köt le.
A Lidl Denmark tavaly decemberi döntése alapján azzal akar ezen segíteni, hogy 2023-tól online-üzletágat vezet be, amely nem élelmiszer termékeket fog kínálni a vevőknek. Hasonló megfontolások lehetnek a Carrefour Polska outlet modellje mögött, ami szintén nem élelmiszer termékeket kínál erősen leértékelt áron.
Magyarországon visszaesett a lendület
A teljes magyar kiskereskedelemben is hasonló tendencia látszik. Júniusban a tartós fogyasztási cikkek - például háztartási gépek - forgalmát magában foglaló nem élelmiszereket árusító boltok mindössze 2,5 százalékos növekedést értek el éves szinten. Míg az idei év korábbi hónapjaiban (januártól májusig) 6,5-30 százalékos volt a dinamika.
A korábbi években is jelentős volt a bővülés:
- 2017-ben 8,6,
- 2018-ban 9,9,
- 2019-ben pedig 9,8 százalékkal nőtt a volumen. Majd a járványhatás miatt 2020-ban mindössze 0,3 százalékos volt a növekedés, 2021-ben viszont megközelítette az 5 százalékot.