Egyre több üzletlánc igyekszik mérsékelni a termékek csomagolásában előforduló műanyagot az ünnepi időszakban is. A Guardian cikke szerint csak a brit Tesco több mint 20 millió darab egyszer használatos műanyagot távolított el karácsonyi kínálatából az idén.

Lépett a Tesco és a Milka is

A Buksza (a Napi.hu szerkesztőségi blogja) korábban megírta a boltlánc saját márkás karácsonyi crackerjei - a cracker az angol karácsonyok egyik kötelező eleme, gyakorlatilag egy óriási szaloncukornak kinéző ajándékcsomag - például először lettek műanyagmentesek. Csak ezzel több mint 14 millió darab műanyag tűnik el a "rendszerből". A brit Tescónál a csillámport is kivonják az egyszer használatos termékekből és csomagolásokról, ami azt jelenti, hogy a boltlánc díszcsomagoló anyagai, ünnepi kártyái, ajándéktasakjai mind újrahasznosíthatóak.

A fagyasztott élelmiszerekre specializálódott Iceland boltlánc második éve műanyagmentes karácsonyt tart: 24 termékük kapott ilyen csomagolást. A Marks & Spencernél idén tűnt el először a karácsonyi desszertekről a műanyag, a boltlánc célja, hogy 2022-re minden csomagolásuk újrahasznosítható legyen. A Mondelez, a Milka, az Oreo, a Toblerone vagy a Cadbury gyártója a felnőtteknek szánt csokoládéválogatások dobozaiból tüntette el a műanyagtálcákat az Egyesült Királyságban, ezzel 1,1 millió darab tálcától szabadultak meg, ami 33 tonnával kevesebb műanyagot jelent idén karácsonykor.

Nina Schrank, a Greenpeace UK aktivistája szerint ezek a lépések mind fontos üzenetet küldenek, de az is kérdés, hogy mi lesz a boltok polcain az év többi részében sorakozó egyszer használatos műanyag csomagolásokkal.

Szigorodó szabályok

A kiskereskedőknek 2022-ben szigorúbb szabályoknak kell megfelelniük az Egyesült Királyságban: a műanyag csomagolásoknak minimum 30 százalékban újrahasznosítottnak kell lenniük. Akik ennek nem felelnek meg, azokat adóval sújtják. A UK Plastic Pact önkéntes társulás tagjai - beleértve a kiskereskedőket is - 2018 és 2019 között például 40 százalékkal csökkentették a problémásnak vagy szükségtelennek tartott műanyag cikkek számát. Azonban a forgalomba hozott újrahasznosítható csomagolások aránya gyakorlatilag stagnált, 63 százalékról 64 százalékra nőtt. Ezekben az adatokban pedig még nincs benne a koronavírus hatása.

Egy brit kutatás szerint több műanyag csomagolóanyag került a kukákba a karantén alatt, ennek pedig mindössze elenyésző részét hasznosítják újra. Ráadásul egyre több maszkot és gumikesztyűt dobnak el: a becslések szerint havonta 194 milliárdot használnak ezekből világszerte. Egy eldobható maszk 450 év alatt bomlik le teljesen a tengerekben.

Magyarországon is sok cég, köztük a boltláncok is igyekeznek csökkenteni a műanyagfelhasználást. A Tesco-hálózat, köztük a magyar leánycég például a múlt év elején azt vállalta, hogy 2020 végéig a saját márkás termékeiből eltávolítja az összes nehezen újrahasznosítható anyagot; másfél évvel a vállalás után az áruházlánc 454 tonnányi ilyen besorolású műanyagot távolított el Közép-Európában. Magyarországon idén novemberig 62 tonna nehezen újrahasznosítható anyagot vontak ki a használatból.

Brutális növekedés

A műanyagszennyezés hatalmas problémát jelent: 1950-ben világszerte 11,5 millió tonna műanyagot gyártottak, 2015-ben több mint a kétszázszorosát, 322 millió tonnát, 2018-ben pedig már 359 millió tonnát.

Ráadásul utóbbi mennyiségnek körülbelül a 10 százaléka köt ki évente a tengerekben, óceánokban. Az Európai Unió egyik tájékoztatójában idézett becslés szerint, ha nem lesz drasztikus fordulat ezen a területen, akkor 2050-ben az óceánokban, tengerekben több műanyag lehet, mint hal.