Eddig is sok problémával szembesült a magyar újautópiac, az orosz-ukrán háború újabb gondokat okoz - mondta a Világgazdaságnak Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke.
Szerinte a jelenlegi helyzetben rajzolódott ki igazán, hogy Ukrajna milyen jelentős szerepet játszik az alapanyag- és a részegység-beszállításban a járműiparban. Ennek a bázisnak a kiesése rövid időn belül olyan hiányt okozott, amely újraszabhatja az újautó-piacot.
A kereskedőknél korábban elérhető, akár 10-20 százalékos árengedmények döntően megszűntek, és nagyarányú drágulás is végbement: miután 2019–2021 között a koronavírus-járvány miatt a szegmens túljutott egy 20-25 százalékos áremelésen, amelyet az idén eddig 5 százalék követett, a háború kitörése óta ismét 5-10 százalékkal mentek feljebb az árak Magyarországon. Ezt leginkább a forintnak az euróval szembeni gyengülése generálta.
Gablini Gábor hozzátette, hogy ugyan prognosztizálható volt a drágulás 2022-re és 2023-ra is a technológiai elvárások szigorításából fakadóan, de ennek mértékét megfejelte a magyar deviza értékének kiszámíthatatlan alakulása. A gyártók a korábbi 370 helyett most 400 forintos euróárfolyammal áraznak. Ha ezt a küszöböt nem lépi át a forint, akkor az árfolyam nem indokol további áremelést. A szakember közölte, az iparági környezet rendkívül bonyolult, a jövő pedig nagyban függ attól, hamar véget ér-e a háború Ukrajnában. Ha igen, még mindig kérdés, hogy az ottani kapacitások mikorra épülhetnek vissza. Ez rövid távon biztosan nem teljesül. Gablini szerint vannak próbálkozások, hogy más földrészekről legalább részben pótolni lehessen a kieső forrásokat, de a hiány valószínűleg hosszabb ideig velünk marad.