Varga Zsolt cikke

A Burger King veszi a kalapját és távozik a Nyugati téri aluljáróból. Már a koronavírus-járvány kezdetén bezárt ez az egység, de három hónapja, május közepén Dara Zsolt még nem erősítette meg azt az információnkat, hogy soha többé nem nyit már ki.

"A Nyugati téri éttermünk jelenleg zárva van. Visszanyitásának időpontjáról egyelőre nem született döntés. Cégünk anyagi helyzete stabil" - írta akkor a Napi.hu-nak a vezérigazgató-helyettes. Most azonban a Fusion Befektetési Zrt. Group rászánta magát a végleges lépésre, így a magyarországi gyorsétterem-piac meghatározó szereplőjének eggyel kevesebb egysége lesz Budapesten.

Miért kerül rá lakat?

Miután azt láttuk, hogy a Nyugati téri aluljáróban lévő egységet a napokban kiürítik, elviszik a gépeket, a bútorokat és a berendezéseket, újból megkerestük Dara Zsoltot.

A friss válasz így hangzik: "A Nyugati téri metróállomás felújítása a jövő hónapban megkezdődik. A metró előreláthatólag több mint két évre leáll. Mivel az étterem a Nyugati aluljáróban helyezkedik el, így az üzlet nyitva tartása nem racionális üzleti szempontból ezen időszak alatt. Figyelembe véve a következő években lejáró bérleti szerződésünket, megállapodtunk a bérbeadóval, hogy a bérleti szerződésünket valamivel idő előtt megszüntetjük."

Kettős csapás

A jelek szerint tehát a Burger King a Nyugatinál már nem bírta ki a kettős csapást, azaz a koronavírust és a metrófelújítást. Ez utóbbira hivatkozni azonban lapunk megítélése szerint csak féligazság, mert a bezárt metróállomás dacára a Nyugati tér Budapest egyik legforgalmasabb pontja marad, már csak a sűrűn közlekedő 4-es és 6-os villamos és a pályaudvar miatt is. Az is figyelemre méltó, hogy még a hivatalos bérleti szerződés határidejének lejárta előtt bezárták végleg az éttermet.

Dara Zsolt bő két éve a Portfolio.hu-nak még ezzel ellentétes stratégiát fogalmazott meg: "Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy az általában általunk kiválasztott helyszínt a fejlesztő megvásárolja, vagy hosszú távra, akár több mint 50 évre bérbe veszi."

A mostani bezárással párhuzamosan a Burger King vidéken terjeszkedik. Idén a három autós éttermet indítanak: a múlt héten megnyílt a veszprémi, a jövő hónapban a kaposvári, és októberre tervezi a miskolci étterem nyitását.

Fejlődésben vannak

A magyarországi láncot vezető Dara Zsolt stabil pénzügyi helyzetre vonatkozó alátámasztják az elmúlt évek eredményei. A Burger King-hálózatot működtető Fusion Befektetési Zrt. legfrissebb, 2019-es beszámolója még nem érhető el, de az előző években fokozatosan nőtt a bevétel és a nettó profit.

A társaság nettó forgalma az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint 2016-ban 10,4 milliárd forintra rúgott. Egy év alatt 24 százalékkal nőtt a forgalom, így a 2017-et mintegy 13 milliárddal zárta a társaság. A 2018-as 17,4 milliárd forintos bevétel pedig 34 százalékos bővülésnek felelt meg. Az árbevétel tempós növekedésével párhuzamosan a nettó eredmény a 2016-os közel 500 millióról 2018-ra több mint 1,5 milliárd forintra emelkedett.

Az egyik nagy rivális, a McDonald's bevétele méretesebb. A nyilvánosan hozzáférhető adatok szerint a cég éttermeinek forgalma 2017-ben 27,6 milliárd forintot tett ki, 2018-ban viszont már megközelítette a 34 milliárdot, azaz egy év alatt 23 százalékkal nőtt a forgalom. 2018-ban a magyar McDonald's adózott eredménye 4,44 milliárd forintra rúgott, ez több mint 50 százalékos növekedésnek felelt meg.

A cikk szerzője Varga Zsolt