Miközben a lakosság és a Magyarországon áthaladó tranzitkamionok rengeteget spórolnak a kormány által bevezetett üzemanyagárstopon, a közlekedési cégek, mint a MÁV, a Volánbusz vagy a BKV tartálykocsikból 180 forinttal veszik drágábban a dízel literjét a rögzített 480 forintnál - írja a G7. Ezeknek a vállalatoknak így milliárdos többletköltséget okoz az áremelkedés. A cégek úgy próbálhatnak spórolni, hogy a kutakon tankolnak, ami tovább fokozhatja az egyre kaotikusabb helyzetet a hazai töltőállomásokon.
A háttérben az áll, hogy nagykereskedelmi ár múlt heti rögzítésénél fontos kitétel volt, hogy az csak benzinkutakra vonatkozott. Azok a vállalatok, amelyek nem továbbértékesítési céllal, hanem maguknak vesznek üzemanyagot a nagykereskedőtől, továbbra is a piaci árat fizetik.
Ilyen nagy beszerzőként vannak jelen a gázolajpiacon a jellemzően közfeladatok ellátó, gyakran közösségi tulajdonban lévő közlekedési társaságok, mint a MÁV, a Volánbusz és a fővárosi tulajdonú BKV. Ez a három vállalat felel a közösségi személyszállítás 61 százalékáért, így nem meglepő, hogy az éves magyar gázolajfogyasztás durván 4,7 százalékát is ők adják.
Ezek most 480 helyett nagyjából 660 forintot fizethetnek egy liter gázolajért, és százmilliókat, milliárdokat buknak azon, hogy nem kapják meg a piac többi szereplőjének elérhető kedvezményt. Ha azzal számolunk, hogy a mostani árkülönbség május 15-ig fennmarad, akkor ez 870 millió forint többletköltséget okoz a BKV-nak, 3,4 milliárdot a Volánbusznak és 1,2 milliárd forintot a MÁV-nak.