Egyre többen kapcsolódnak be a szolgáltatásalapú egészségbiztosításba: az ING Vitalitás osztályát követően elsőként, 2008-ban, az Union Biztosító jelent meg Magyarországon valódi szolgáltatás alapú, önkéntes egészségbiztosítással, majd az Uniqa biztosító is ringbe szállt. Az igazi áttörést persze az idei év hozta, amikortól a munkavállalók adókedvezménnnyel köthetnek biztosítást munkavállalóikra. Így idén a már meglévő biztosítási kínálatot is kiszélesítették az említett biztosítók a munkáltatók által a munkavállalókra köthető termékkel. A Generali március elején elindította egyéni és munkáltatói Egészségprogramját, míg Kádár Péter, az Allianz életbiztosítási igazgatója arról számolt be, hogy a biztosító a hosszú távú megtakarítási termékei mellé kínálja a nyár közepe óta az emelt szintű járóbeteg ellátást biztosító kiegészítő termékét, amelyhez a költségmentes Allianz Orvosi Call Center szolgáltatás is jár. A CIG Pannónia a világ egyik legjobb orvosi hálózatával rendelkező Best Doctors Inc. vállalattal kötött stratégiai együttműködési megállapodást, és 2012. szeptember 13-án kezdte meg Best Doctors Egészségbiztosításainak értékesítését - tájékoztatott Sallai Linda, a biztosító termékfejlesztési és kockázatvállalási vezérigazgató-helyettese. A biztosítást megvásárlók a második orvosi szakvélemény (InterConsultation) szolgáltatáshoz férhetnek hozzá, amely a leletek teljes körű kiértékelését biztosítja. A biztosítás előre meghatározott ötféle betegség- és kezeléscsoport esetén biztosítja a külföldi gyógykezelés költségeit (rák, by-pass műtét, szívbillentyű csere, idegsebészeti műtét, valamint élő donoros szerv- és szövetátültetés). Ugyancsak elindult már szolgáltatásalapú egészségbiztosításával az AXA is. A Signal - Bárdos Tamás, a Signal életbiztosítási főosztályvezető tájékoztatása szerint - november elején kezdi meg egészségbiztosítási termékének értékesítését, amellyel - miként az AXA is - nem elsősorban a lakossági, hanem a céges megrendelőket célozzák egy speciális vállalati termékkel, továbbá a kis- és középvállalkozások számára több termékkel. A Groupama Garancia Biztosító előreláthatóan jövő év elején cseréli le jelenlegi csoportos összegbiztosításait szolgáltatásszervező- és finanszírozó termékkel.

Nagy lendülettel kezdtük megismertetni ügyfeleinkkel a szolgáltatásfinanszírozó egészségbiztosítást, amely iránt eddig várakozáson felüli az érdeklődés - mondja Schaub Erika, a Generali személybiztosítási üzletág igazgatója. A Generalinál jelenleg mintegy 600 főt biztosítunk, a biztosítottak átlagosan 150-160 ezer forintos éves díj mellett, azaz nagyságrendileg 100 millió forintos díjbevétel várható a társaságnál. Mindez azért sejteti, hogy nagy áttörésre nem lehet számítani, s azok a hírek, amelyek 3-5 éves távon akár 50 milliárd forintos piacról szóltak, legfeljebb akkor teljesülhetnek, ha az állam az eddiginél komolyabb mértékben kiáll az egészségügyi szolgáltatások igénybevételének biztosítás alapon történő társfinanszírozása mellé.

Persze, kezdő évtől dőreség lett volna túl sokat várni. Kósa Zoltán a AXA Biztosító vezérigazgatója szerint a vállalati ügyfelek közül sokan egyelőre a jövő évi dolgozói juttatások, cafeteria-rendszerek tervezésénél tartanak, itt hangsúlyosabb szerepet kaphatnak az egészségbiztosítások. Az Allianznál az első visszajelzések kedvezőek, az ügyfelek érdeklődnek a színvonalas, várólista nélküli orvosi védelem iránt.

Schaub Erika szerint a legnagyobb igény a középső, ideál csomag iránt mutatkozik. S bár a lakossági ügyfelek és a Magyarországon tartózkodó külföldiek is szép számban érdeklődnek, természetesen a vállalati piac számít a húzóerőnek. A szakember várakozásai szerint az utolsó negyedév is erős lesz, mivel a biztosítók most különféle - állami vállalatoktól is érkező - tendereken és közbeszerzési kiírásokon is indulnak. A gond az - mondja Máhig Attila, a Groupama nem életbiztosítási ügyvezető igazgatója - hogy a szolgáltatásfinanszírozó termékek terén bár növekvő az érdeklődés, de egyelőre nagyon szerény a fizetőképes kereslet. Ennek nyomán a várt áttörés egyelőre várat magára.

A megkérdezettek közül némileg meglepő, hogy az Allianz egyelőre csak magánszemélyek részére kínálja az orvosi ellátásra vonatkozó szolgáltatást, de persze a közeljövőben megjelennek ők is speciálisan a vállalatok részére kidolgozott biztosítási csomaggal. Bóna Katalin, az Union életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint jól látható, hogy az adószabályozás módosítása 2012-től elsősorban a vállalati oldalról adott üzleti potenciált az egészségbiztosításoknak. A szakember szerint a biztosítók feladata, hogy felépítsék, a munkáltatók minél szélesebb körével megismertessék a magán-egészségbiztosítási kategóriát, mivel markáns igény mutatkozik a magánszemélyek oldaláról erre a szolgáltatásra. Az Union idén májusban végzett reprezentatív piackutatása szerint a magánemberek harmadát érdekelné a szolgáltatás, ha azonban munkavállalóként munkáltatójától juttatásként kapná ezt a szolgáltatást, úgy ugyanez az arány a megkérdezettek kétharmadára nő. A Generalinál a fentiek ellenére az eddig megkötött kontraktusoknak csak harmada a vállalat által kötött biztosítás. Schaub Erika szerint év közben főleg egyéni és kisvállalati szerződések köttettek, hiszen a nagyobb cégeknél a döntéshozatal lassabb, az adott évi büdzséről általában az előző év végén határoznak - így sok helyen csak a jövő évi béren kívüli juttatások körébe illesztik majd be az egészségbiztosítást.