Magyarországon a Nemzeti Adó- és Vámhivatal adatai szerinte öt év alatt jelentősen nőtt a bejelentett cégautók száma: 2016-ban még csak 219 ezer cégautó volt Magyarországon, 2020-ban viszont már 266 ezer. A Jóautók.hu egy korábbi adatközlése szerint a cégautók 2020-ban a teljes magyar autóállomány mindössze 7 százalékát tették ki.
Viszont általános kritika volt a vállalkozások nevére üzemeltetett és megvett autókkal kapcsolatban, hogy mivel azokhoz jellemzően üzemanyagkártya is járt a munkáltatóktól, így ezekkel a járművekkel jóval többet autóztak az emberek. Az összes megtett kilométer mintegy 14 százalékára használtak cégautót Magyarországon.
A kormány lépése tehát bár összességében kevés autóst érint – vélhetően 2022-ben már 280 ezer körül lehet a cégautók száma –, az üzemanyag-fogyasztást valóban visszafoghatja, mivel sokkal kevesebben használhatják majd a cégautókat. Érdekesség, hogy a Portfoliónak kormányközeli források azt mondták, hogy 800 ezer darab nem magánszemélyhez tartozó gépjármű lehet, amelyet érint a mostani tankolási szigorítás.
Sok jármű nem cégautó, de céges
A cégautók mellett a szabályozás érinti a lízingelt autókat is. Ilyenkor az a fő különbség a tulajdonlásban, hogy az autó nem a vállalkozás tulajdonában van, hanem a lízingcégében. Magyarország útjain több mint 3,6 millió gépkocsi fut, ebből megközelítőleg 50 000-100 000 autó a lízingelt vagy flottakezelt, amely kevesebb mint 2 százalékos részesedést jelent a piacon – a Piac és Profit korábbi cikke alapján.Az Orbán-kormány szigorítása értelmében szombat délután ezeket az autókat már piaci üzemanyagáron lehet csak tankolni, amely különösebb indoklás nélkül csökkent épp pénteken. Most
- a 95-ös benzin esetében: 692,9 forint/litert
- a Gázolajnál: 737,9 forint/litert
kell fizetni a benzinkutaknál.
Már kaptak egy szigorítást
A kormány július elejével több különadót is kivetett, így a cégautóadót is megemelték. Ebből 2020-ban 36 milliárd forint bevétele volt az államnak, viszont a megemelt teher következtében 2022-ben már 39,3 milliárd forint folyhat be a költségvetésbe a jövő évi büdzsé tervezete szerint. Itt meglepő módon már 2023-ra visszaeséssel számolt a Varga Mihály-féle pénzügyi tárca: csak 36,4 milliárdot várnak. Ezt a visszaesést most részben indokolhatja, hogy több szempontból sem lesz kedvező a cégautók-használata.
Az adót 2009. február 1-je óta kell fizetni, az akkori szabályok szerint az 1,2 literes motor alatti autóknál a mértéke 7 ezer forint, afelett 15 ezer forint volt havonta. Most viszont a kormány emeléseinek köszönhetően ez jelentősen emelkedik:
Teljesítmény (kw) | „0”–„4” környezetvédelmi osztályjelzések esetén | „6”–„10” környezetvédelmi osztályjelzések esetén „5”; | 14–15” környezetvédelmi osztályjelzések esetén |
0-50 | 30 500 | 16 000 | 14 000 |
51-90 | 41 000 | 20 000 | 16 000 |
91-120 | 61 000 | 41 000 | 20 000 |
121- | 81 000 | 61 000 | 41 000 |
Forrás: Magyarország kormánya. |
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!