A kisebb fuvarozó cégek a bizonytalanságok ellenére kész tényként kezelik, hogy az év második felében a mostani többszörösét lesznek kénytelenek kifizetni az itthoni utak használatáért, a szereplők azt azonban egyelőre nem látják, hogy milyen forrásból gazdálkodják majd ki az összeget. Az év elején egy, az e-útdíj bevezetése esetén életbe lépő újratárgyalási záradékkal kötötte meg szerződéseit a Moz-Go Sped Bt. − mondta a Napi Gazdaságnak Dóráné Békési Erzsébet, a vállalkozás tulajdonosa. A cégvezető ennek ellenére úgy véli, egyelőre nem látni, hogy a költségnövekedés mekkora részét ismerik majd el a megrendelők. Véleménye szerint mindenképpen tisztulást hoz a használatarányos úthasználati díj a piacon, a szereplők számának csökkenésével pedig a későbbiekben reálisabbá válhat a vállalási díjak további emelése, a növekvő költségszintnek megfelelően.
Bár a hivatalos kormányzati kommunikáció továbbra is a július 1-jei céldátummal számol, szakmai vélemények szerint a rendelkezésre álló idő alatt kevéssé tűnik lehetségesnek egy, az uniós követelményeknek megfelelő rendszer kiépítése. A tervezést tovább nehezíti, hogy egyelőre nemcsak a rendszer indulását, hanem a részletszabályokat is számos bizonytalanság övezi. Így például egyelőre csak kiindulópontnak tekinthető az a tavaly szeptemberi kormányhatározat is, amiben a legnagyobb − J4 − kategóriára, a gyorsforgalmi utak használatára 85 forintos kilométerdíjat jelölnek meg. Ezzel az összeggel számolva a kategóriában jellemző, kilométerenként 230−250 forint közötti önköltség legalább 30 százalékkal emelkedne Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára szerint, ami közel ekkora tarifaemelést tenne szükségessé a jövedelmezőség szinten tartásához. A cégek szerint azonban erre legjobb esetben is csak részlegesen lesz esély. Ráadásul a korábbi ígéretekkel ellentétben a jelek szerint elmarad az útdíj fokozatos bevezetése, így a kontinens egyik legmagasabb − nagyjából az osztrák szintnek megfelelő − árszabása gyakorlatilag azonnal nulla közelébe csökkenti a likviditást az ágazatban. Külön problémát jelenthet − szintén főként a kisebb vállalkozásoknál − a költségek finanszírozása, hiszen még a szükségesnél alacsonyabb fuvardíj is csak a munka elvégzésével folyik be a kasszába.
Az önköltség 30 százalékos emelkedése komoly átrendeződéseket indíthat el a szektorban, tartani lehet attól, hogy mikro- és kisvállalkozások további tucatjai fejezik be tevékenységüket − értett egyet a Moz-Go Sped tulajdonosával Karmos. Az MKFE adatai szerint tavaly mintegy tizedével csökkent a fuvarozó vállalkozások száma Magyarországon, a lemorzsolódás pedig elsősorban a kisebb szereplőket érintette. Az e-útdíj okozta tehernövekedést ráadásul az − egyelőre szintén nem ismert − leendő kedvezmények is csak minimális mértékben kompenzálhatják, ezek célja inkább a magyar fuvarozók régiós versenyképességének javítása lehet.
Karmos szerint az e-útdíj bevezetése kapcsán a legfontosabb kérdés, hogy megvan-e a kormányzati szándék a fuvarozók két leginkább központi kérésének kezelésére: a bevezetés ne vezessen az itthoni cégek azonnali ellehetetlenüléséhez, illetve valamilyen formában nyújt-e segítséget a kormány ahhoz, hogy az egyébként piaci alapon nehézkes áthárítás megvalósulhasson. A kormány és a szakmai szervezetek között "beszélgetések" vannak, ezeket azonban nem lehet tárgyalásnak nevezni − fogalmazott Karmos.