A Napi Gazdaság hétfői számának cikke

A televíziónézők egy része, a műsorgyártók és nem utolsósorban a csatornák számára is fontosak a különböző betelefonálós műsorok. Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója szerint számukra azért kedvezőek ezek, mert " bevételt termelnek". Azt azonban nem árulta el, hogy ez a program mennyit hoz a televíziónak, csak annyit mondott, hogy "méghozzá olyan idősávban, amely a reklámozók számára kevésbé értékes". Az RTL Klubon az Asztro Show megy minden hétköznap délben, illetve szombaton délelőtt, a TV2-n pedig naponta délelőttönként illetve késő éjszaka fut az EZO TV,  arra viszont üzleti titokra hivatkozva nem adott választ a TV2, hogy ezeknek milyen hozadéka van a csatorna számára. (Ezek a műsorok általában külső gyártásban készülnek, és a cég fizet a "befogadó" csatornának.)

A nagy országos kereskedelmi csatornák mellett a kisebbek (az ATV, a Hálózat TV) is helyt ad ilyen műsoroknak. A televízióknak és a programokat gyártóknak is pénzt hozó műsorokkal kapcsolatban azonban egyes nézők kifogást emelnek, és a percenként kétszázötven-háromszáz forintért hívható adásokban elhangzottak valóságtartalmát kérdőjelezik meg.

Célkeresztben a jósok

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) idei piacfelügyeleti és ellenőrzési tervének része a jósműsorok vizsgálata, ami jelenleg is folyik, és a Médiatanács várhatóan szeptember elején veszi majd napirendjére a kérdést − tájékoztatta lapunkat az NMHH. A hivatal hatósági ellenőrzések során is eljár, valamint az ügyfélszolgálatra érkezett panaszokat is kivizsgálja.

A hatósági ellenőrzések során a televíziós vásárlási műsorablakok naptári naponként számított háromórás hosszának túllépése miatt az ATV, a TV2 és a Hálózat TV médiaszolgáltatóit figyelmeztetésben részesítette. A Hálózat TV szolgáltatóját pedig az ismételtség miatt később ötvenezer forint bírság megfizetésére kötelezte.

Az NMHH ügyfélszolgálatára idén eddig tíz panasz érkezett, ebből hat az EZO TV-re, a másik négy más jós- és asztroműsorra (TV2, RTL, Hálózat TV). Az NMHH szerint a panaszok is megerősítik, hogy az átfogó vizsgálat elrendelése szükséges volt.

Nem az számít, hogy bejön-e a jövendölés

Mivel minden médiaszolgáltató (rádió/televízió) a médiaszolgáltatása tartalmát szabadon határozza meg, és szabadon dönti el, hogy műsorszámaik milyen tartalmúak lesznek, ha a szolgáltató eleget tesz a médiatörvényben előírt, műsorszámai tartalmára vonatkozó kötelezettségeinek, akkor további követelmények (például a jóslások valóságtartalmát illetően) vele szemben nem támaszthatók.

A médiahatóság − a médiatörvény előírásai alapján − a televíziós vásárlások más médiatartalmaktól való megfelelő elkülönítését, a főcímeket, a műsorszámok megszakításának szabályszerűségét, az ilyen műsorok hangerejét, illetve a televíziós vásárlás egy napra számított időtartamának megtartását vizsgálja.

A Médiatanács a jósműsorokat televíziós vásárlási műsorablakoknak minősíti, így vizsgálható, hogy betartják-e a közreadáskor a kereskedelmi közleményekre vonatkozó követelményeket (például a napi három óra limitet), illetve hogy kellő körültekintéssel és részletességgel ismertetik-e a szolgáltatás igénybevételére vonatkozó információkat, például hogy feltüntetik-e a televíziós vásárlás jelzést a műsor előtt és után. A hivatal jár el a háromórás limit túllépésének vizsgálatakor, és bírságot is kiszabott már. Kolosi azt is elmondta, hogy eddig egyetlen hatóság sem emelt kifogást az RTL Klubon futó említett műsorral kapcsolatban. A TV2 is arról tájékoztatta lapunkat, hogy velük kapcsolatban nem volt még elmarasztaló határozat.

A GVH már kíváncsi volt, de nem a jósműsorokra

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) több esetben indított eljárást interaktív televíziós játékokkal kapcsolatban, mivel több megtévesztő elemet is tartalmaztak az ilyen jellegű műsorok (például a hívásdíjak bruttó összegét nem jól látható módon tüntették fel, nem ismertették pontosan a szabályokat). A lefolytatott vizsgálatok részben kötelezettségvállalással, részben a jogsértés megállapításával és bírság kiszabásával zárultak. A  műsorkészítők és a műsorszolgáltatók többek között arra vállaltak kötelezettséget, hogy tájékoztatták a nézőket: a kérdésre adandó válasz ismerete és az emelt díjas betelefonálás nem feltétlen eredményez nyerést, valamint hogy a hívás bruttó díját jól látható módon megjelentetik a képernyőn. A GVH jósműsorokkal kapcsolatban nem indított vizsgálatot.

A TeleMedia Kft. ATV-n sugárzott, "Többet ésszel" című játékába többször betelefonálóknak törökországi utazást ígért, de végül egyetlen fogyasztó utaztatására sem került sor. A vállalkozás emiatt hárommillió forint bírságot kapott. (A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény szerint kifogásolható az a kereskedelmi gyakorlat, amely olyan benyomást kelt, mintha a fogyasztó megnyert volna vagy meg fog nyerni egy nyereményt, miközben valójában nincs is nyeremény. Ugyancsak kifogásolható, ha van ugyan nyeremény, ám annak igénybevétele a fogyasztó számára meghatározott pénzösszeg megfizetéséhez vagy költségek viseléséhez kötött).

Szenvedélytől fűtött játékosok

A TeleMedia InteracTV Produkciós Kft. az ATV televíziós csatornán még 2009 második félévében sugárzott, ugyancsak a "Többet ésszel" elnevezésű játék kapcsán agresszív, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot valósított meg, ezért tízmillió forint bírságot szabott ki a vállalkozásra.

A játék során pénznyereményt ajánlottak fel különböző feladványok megfejtése ellenében. A fogyasztók emelt díjas, percenként 375 forintos hívással kerülhettek műsorba. A telefonhívás nem garantálta a műsorba kapcsolást, nem jutott minden telefonáló adásba, ugyanakkor a bekapcsolásra nem kerülő hívásokat is kiszámlázták. A műsorvezetők alaptalanul közölték, illetőleg sugalmazták, hogy szinte minden betelefonáló bekerül az adásba, hiszen csak a telefonhívások töredékét kapcsolták be. A GVH szerint hasonlóan alaptalan volt az az állítás, hogy csak a fogyasztón múlik, hogy megnyeri-e a nyereményt. A játék során kiemelkedő szerephez jutott a fogyasztók sürgetése is.

A GVH szerint a műsor nézői között nagy számban találhatók játékszenvedélytől fűtött, illetve a játékok iránt az átlagosnál nagyobb érdeklődést mutató, s döntéseikben ezáltal még inkább befolyásolt fogyasztók. Ezt igazolják azok az adatok is, amelyek azt mutatják, hogy számos olyan néző van, aki egy hónapban a 375 forintos díj ellenére is több száz hívást kezdeményezett a műsorba.