Több, dominánsan a járműiparban érdekelt kínai cég már megjelent Magyarországon, de csak elektronikai termékek gyártásával, mintegy felderítve a piacot - mondta a közelmúltban egy kerekasztal-beszélgetésen Bogdanovits László, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének ügyvezető főtitkára. Hozzátette: ez intenzív és gyorsuló tendenciát mutat, több társaság az alapinformáció-gyűjtésen már túl van és végleges döntés előtt áll. (Képünk illusztráció.)

A szakember konkrét céget nem nevezett meg, ám azt a Napi Gazdaság kérdésére elárulta, hogy a kínai Precision Products Manufacturing (PPM) Ltd. már közzétett egy felhívást. Ennek értelmében a társaság egy magyarországi, közepes méretű, évi 20-150 millió euró forgalmú, Tier 1 vagy Tier 2 szintű autóipari beszállító cégbe szállna szállna be. Az akvizíciós hirdetmény szerint garantálnák a munkahelyek és a piacok megtartását, illetve a kínai kivitelt helyeznék fókuszba. Az Opten adatai szerint 30 olyan, járműalkatrészeket gyártó cég működik Magyarországon, amely elméletben megfelel a fenti árbevétel-kritériumnak.

Pető Ernő, a ChinaCham Magyar−kínai Gazdasági Kamara elnöke szerint sem zárható ki, hogy a magyar piac felkelti a kínai autóipari befektetők figyelmét, hiszen hazánk közép-európai méretekben autóalkatrész-gyártó nagyhatalomnak számít. Az elnök nemrégiben lapunknak úgy nyilatkozott, hogy a kínaiak lassan mozdulnak, de ha egy ekkora gazdaság megindul az európai piacok felé − ami az év második felére várható −, akkor nagyon komolyan fel kell kötni a nemzeti alsóneműt, hogy a szolgáltatásunk az elvárt színvonalú legyen. Magyarország "ugródeszka" a kínaiak számára, mert az európai piacokra való betörés a cél, valamint a világpiacon való fokozottabb részvétel.

Magyarország termelő beruházás helyszíneként jellemzően két ágazat esetében lehet vonzó a kínai befektetők számára, ebből egyik épp a járműipar - tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA). (A másik az egyedi, illetve márkás elektronikai termékek gyártása, amelynek itteni előállítása kifizetődőbb, mint Kínában.) A hazai járműipar (beleértve a buszgyártást és a vasúti közlekedéshez kapcsolódó területeket is) azért lehet vonzó befeketetési terep a HITA szerint, mert adott a háttéripar, a tapasztalat, és ezek olyan termékek, amelyeknél a hosszú szállítási útvonal nem illeszkedik az üzleti modellhez.

A nemrégiben megnyitott első európai kínai autógyár, a bulgáriai Great Wall-üzem - szemben a szlovákiai autógyárakkal - túl messze van ahhoz, hogy érdemi lehetőségként jöhessen szóba a magyarországi alkatrészgyártók számára. Bogdanovits László szerint 200-250 kilométer a beszállítók számára ésszerűen áthidalható távolság, ám ehhez megfelelő úthálózat is kell, aminek Bulgária híján van.

A hivatal jelenleg kilenc távol-keleti (tehát nem csak kínai) befektetővel tárgyal lehetséges magyarországi járműalkatrész-ipari beruházás megvalósításáról. Ami a már itt lévő kínai cégek autóalkatrész-ipari terjeszkedését illeti, a HITA jelezte: ha értesülne is ilyen tervekről, azok a beruházó kérésére a tervezés fázisában nem publikusak. Jelenleg ugyanakkor - tájékoztatott az Opten - a TEÁOR-kódok alapján egyetlen kínai (rész)tulajdonban lévő vállalkozás sem foglalkozik járműalkatrész-gyártással Magyarországon.

Nagyok beszállítója a PPM

Az 1995-ben alapított a PPM Ltd. két, Sencsenben és Vuhanban működő üzemében - ahol több mint 750-en dolgoznak - autóalkatrészeket (hidraulikus szelepemelők, üzemanyagszivattyú-szelepek, injektorok, termosztátok, stb.), valamint mosó-, mosogató- és hűtőgépekben használatos vízszelepeket gyárt. A cégcsoport egyelőre Kínán kívül az USA-ban, Európában pedig csak Nagy-Britanniában van jelen, többek közt a General Motors, a PSA Peugeot-Citroen és a Magneti Marelli Tier 1-es, valamint a Chrysler, a Volkswagen és a Ford Tier 2-es beszállítója.