Több, dominánsan a járműiparban érdekelt kínai cég már megjelent Magyarországon, de csak elektronikai termékek gyártásával, mintegy felderítve a piacot - mondta a közelmúltban egy kerekasztal-beszélgetésen Bogdanovits László, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének ügyvezető főtitkára. Hozzátette: ez intenzív és gyorsuló tendenciát mutat, több társaság az alapinformáció-gyűjtésen már túl van és végleges döntés előtt áll. (Képünk illusztráció.)
A szakember konkrét céget nem nevezett meg, ám azt a Napi Gazdaság kérdésére elárulta, hogy a kínai Precision Products Manufacturing (PPM) Ltd. már közzétett egy felhívást. Ennek értelmében a társaság egy magyarországi, közepes méretű, évi 20-150 millió euró forgalmú, Tier 1 vagy Tier 2 szintű autóipari beszállító cégbe szállna szállna be. Az akvizíciós hirdetmény szerint garantálnák a munkahelyek és a piacok megtartását, illetve a kínai kivitelt helyeznék fókuszba. Az Opten adatai szerint 30 olyan, járműalkatrészeket gyártó cég működik Magyarországon, amely elméletben megfelel a fenti árbevétel-kritériumnak.
Magyarország termelő beruházás helyszíneként jellemzően két ágazat esetében lehet vonzó a kínai befektetők számára, ebből egyik épp a járműipar - tájékoztatta lapunkat a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA). (A másik az egyedi, illetve márkás elektronikai termékek gyártása, amelynek itteni előállítása kifizetődőbb, mint Kínában.) A hazai járműipar (beleértve a buszgyártást és a vasúti közlekedéshez kapcsolódó területeket is) azért lehet vonzó befeketetési terep a HITA szerint, mert adott a háttéripar, a tapasztalat, és ezek olyan termékek, amelyeknél a hosszú szállítási útvonal nem illeszkedik az üzleti modellhez.
A hivatal jelenleg kilenc távol-keleti (tehát nem csak kínai) befektetővel tárgyal lehetséges magyarországi járműalkatrész-ipari beruházás megvalósításáról. Ami a már itt lévő kínai cégek autóalkatrész-ipari terjeszkedését illeti, a HITA jelezte: ha értesülne is ilyen tervekről, azok a beruházó kérésére a tervezés fázisában nem publikusak. Jelenleg ugyanakkor - tájékoztatott az Opten - a TEÁOR-kódok alapján egyetlen kínai (rész)tulajdonban lévő vállalkozás sem foglalkozik járműalkatrész-gyártással Magyarországon.