A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A tavaly decemberi jövedékiadó-emeléssel a kormányzat elvileg "letudta" a dohánytermékek idei köztehernövelését, ám az már most borítékolható, hogy ha nem jönnek az első negyedévben az elvárt adóbevételek, újra hozzányúlnak az alapokhoz. A termék azonban akkor is drágulhat, ha a kormány idén nem növeli tovább a jövedéki adót. A trafikosok érdekvédelmi szövetsége néhány héttel ezelőtt jelezte, a jelenlegi 3−5 százalékpontos haszonból nem lehet gazdaságosan működtetni a dohánykereskedelmi egységeket, amire a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. reagált: megvizsgálja a lehetőségeket.
Elvileg van lehetőség a termék haszonkulcsának szabályozására, de több elemző arra világított rá, hogy ezt a versenypiacra kellene hagyni, ugyanis a növekvő haszonkulcsot végül a fogyasztónak kell megfizetnie. A mostani 3−5 százalékos haszonszint a cigaretta árkategóriájától függően 25−35 forint között mozog. Ebből kell a kereskedőnek finanszíroznia saját költségeit és kigazdálkodnia a nyereségét. (Az iparűzési adó például ennek az összegnek elviszi a 40 százalékát. Így ha valaki bankkártyával vásárol egy doboz cigarettát, az ráfizetés a boltosnak.) Ha valóban szabályozni szeretnék a terméken elérhető haszon mértékét, az komoly áremelést is jelenthet egy-egy dobozon. Például 3-4 százalékpontos növekmény esetén (elérve a 6-9 százalékpontos marzsot) áfával és jövedéki adóval indexálva az átadási ár 60-70 forint is lehet, már ha a gyártó nem nyeli le a költségnövekedést. Márpedig az nem nagyon tenné, ugyanis Magyarországon a cigaretta jövedelmezősége alacsony. A környező országokban tavaly nyáron mindenhol jóval száz forint alatt volt a cigaretta nettó ára (jövedéki adótól és áfától tisztítva), míg itthon 97 forintra jött ki. Ebből az összegből jóval kevesebb haszonra tesznek szert a gyártók − persze a jelek szerint még így is megéri.
Talán a gyenge jövedelmezőség miatt mindenki alaposan megfontolja, hogy belevágjon-e a nyáron induló új dohányboltrendszerbe. Információink szerint eddig nagyon kevesen adtak be pályázatot. Vélhetően a végén mégis sok bolt nyílik majd, sok vállalkozás ugyanis az utolsó pillanatra halasztja a tender leadását, ám nagy kérdés, hogy a kormány által tervezett 7 ezer dohánybolt helyett mennyivel indulhat a rendszer.