A Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége (DBMSz), a JTI Hungary Zrt. és a Philip Morris Magyarország Kft. a Nemzeti Adó- és Vámhivatallal (NAV) közösen figyelemfelkeltő kampányt indított a feketekereskedelem visszaszorítása érdekében - közölték a társaságok. A kampány október 20-án indult, ennek keretében a legérintettebb hazai településeken plakátokkal, rádió spotokkal és pr-cikkekkel hívják fel a figyelmet az illegális dohánykereskedelem veszélyeire.
Az illegális cigarettaforgalom az elmúlt két évben kezdett el drasztikusan növekedni hazánkban: 2012-ben még 5,8 százalék volt, ami a tavalyi év végén hirtelen 11,8 százalékra ugrott. Idén a GfK a cigaretta feketepiacát felmérő kutatásában 12,1 százalékos arányt mért. Ugyan a 0,3 százalékpontos növekedés nem tűnhet soknak, de azt számításba véve, hogy a NAV 2014. január 1. és szeptember 30. között közel 4 milliárd forint összegben foglalt le cigaretta, fogyasztási dohány és egyéb dohánytermékeket, ez hatalmas veszteséget jelent az államkasszának.
A viszonylag hosszú ideje fennálló, aggasztó számadatok, valamint az illegális dohánykereskedelem visszaszorítása érdekében az iparági szereplők és az állami hatóságok úgy döntöttek, hogy a különálló intézkedések mellett tudatosító kampányt indítanak. Korábban erre hazánkban még nem volt példa. A cél, felhívni a figyelmet az illegális dohánykereskedelem következményeire, mellyel nemcsak az állam veszít jelentős bevételeket, de hatása lehet a dohányszektorban foglalkoztatottak számára, a vásárlók pedig könnyedén juthatnak ellenőrizetlen körülmények között előállított dohánytermékekhez. A csempészek ráadásul gyakran rászedik, megkárosítják a vásárlóikat, akik sokszor nincsenek is tisztában azzal, hogy ők is bűncselekmények részeseivé vagy a szervezett bűnözés áldozataivá is válhatnak - írják a közleményben.
Kelet-Magyarországon sok a csempész áru
"A legérintettebb terület egyértelműen a keleti régió, azon belül is Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a határhoz közel eső települések, úgy, mint Mátészalka, Nyírbátor vagy Kisvárda, ahol főként fehérorosz termékeket terítenek. Évek óta itt figyelhető meg legnagyobb arányban az illegális cigarettakereskedelem, de csempésztermékekkel foglalkozó hálózatok az ország többi területén is egyre aktívabbak" - fogalmazott Dörnyei Otília, a GfK ügyfélkapcsolati igazgatója.
Fontos számításba venni a teljes hazai piacon történt átrendeződést is, melynek hatására a fogyasztási dohány jelentősen megerősödött a cigarettával szemben. Bár a GfK kutatása nem terjed ki a cigarettán kívüli kategóriákra, a NAV általi lefoglalásokból következtetni lehet a feketekereskedelem mértékére ebben a szegmensben is. 2014. január 1. és szeptember 30. között közel 19 ezer kilogramm finomra vágott fogyasztási dohányt és 4 ezer kilo egyéb dohányterméket foglaltak le a hatóságok, mely már most jelentősen túlszárnyalta a teljes tavalyi évben elkobzott 10,6 tonnát. Mindennek tudatában a cigaretta- és dohánytermékek becsülhető illegális kereskedelme összesen már messze meghaladhatja a mért 12,1 százalékot.
"A csempészek találékonysága nem ismer határokat, a NAV szakemberei találtak már autókárpitba, motorblokkba rejtett illegális termékeket is, de az is előfordult, hogy a csempészek a testükre ragasztva, vagy savanyúságba, kenyérbe rejtve próbálják áthozni a fekete árut a határon." - részletezte Szabó Károly, pénzügyőr dandártábornok, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vám- és pénzügyőri szakmai szakfőigazgatója, majd hozzátette: "A NAV elsősorban arra törekszik, hogy az illegális termékek már be se jussanak Magyarország területére: az EU külső határszakaszain 2014-ben közel 3,5 millió ellenőrzést végeztünk már. Illetve minden területen fokoztuk a dohányellenőrzési tevékenységét, például a közterületeken, piacokon, zöldhatárokon, és a kívánt eredmény érdekében speciális bűnügyi nyomozati eszközöket is alkalmazunk". Munkájukat szemléltetve a NAV szakértői a helyszínen gyakorlati példákkal illusztrálták, hogyan zajlik egy rajtaütés a való életben.
"Az eddigieken túl még nagyobb erőfeszítéseket kell tennünk az illegális termékek visszaszorítása érdekében. Az októberben indult és az év végéig tartó kampány minden, a feketekereskedelemben érintett szereplőt igyekszik megszólítani, ráirányítva a figyelmet az illegális dohánykereskedelem veszélyeire" - fogalmazott Dezső Lóránt, a DBMSz elnöke.