A Napi Gazdaság keddi számának cikke
A tőzsdén lévő utazási társaságok egyik legnagyobb piaci szereplője, a TUI a tavalyi lejtmenet után mintegy 100 százalékot erősödött három hónap alatt, részben a közhangulat javulásának, részben az akvizíciós híreknek köszönhetően. Az 5,9 eurós árfolyam azonban még mindig csak a nyár végi értéket jelenti, de úgy tűnik, hogy az utóbbi időben a fundamentumok is javulnak a cég háza táján. A múlt évi visszaesés legfőbb okaként az észak-afrikai belpolitikai események hatására zuhanó utasforgalmat szokás feltüntetni, míg a legfrissebb foglalások már fellendülésről tanúskodnak. A német fogyasztói bizalom adatai nem okoztak csalódást, így joggal remélhető, hogy az idei évre tervezett 3 százalékos forgalombővülés reális lehet.
A negyedik negyedév számai meglepően gyengék lettek, az egy részvényre jutó veszteség megduplázódott, míg az afrikai forgalom visszaesése 30 millió eurót, a teljes érték 20 százalékát okozta. A piac kitörő örömmel fogadta a Hapag-Lloyd társaságban meglévő 17,4 százalékos részesedése értékesítésének hírét, emellett bejelentették további Hapag-részvények eladását részvénykibocsátás keretében. A jelenlegi piaci áron 10 alatti P/E-ről beszélhetünk a jövő évre vonatkozóan, és hozzáértők szerint további, mintegy 20 százalékos drágulás következhet.
A svájci Kuoni részvénye hasonló utat járt be, csak a visszakapaszkodás még nem sikerült teljes mértékben, pedig a cégvezetés remek tervekkel és bejelentésekkel kényezteti a befektetőket. Felvásárolják a Royal Tours egységeit, ezzel komoly lépéseket tettek az afrikai terjeszkedés irányában, és nem panaszkodhatnak az ázsiai számokra sem − nem lenne meglepő, ha idővel a cég bevételének felét már ez a régió biztosítaná. Hozzáértők akár 25 százalékos árfolyam-emelkedést is elképzelhetőnek tartanak, míg a jelenlegi 296 frankos árfolyamon 10 alatti P/E-ről beszélhetünk a jövő évi profitvárakozások mellett, a könyvérték 172 százalékán forog a részvény.
A Thomas Cook a fontosabb szereplők közül a legrázósabb papír, gyakorlatilag csődben van, és a megmentése még korántsem körvonalazódott. Szóba jöhet a hitelállomány átstrukturálása, friss tőke bevonása vagy a meglévő eszközök értékesítése, azonban a részvényesek még egy darabig nem aludhatnak nyugodtan. Hosszú hónapok csöndje után az elmúlt napokban komoly vételi hullámot generált az éppen aktuális megmentési terv kibontakozása, a pletykák hatására 150 százalékot drágult a részvény pár hét alatt. Az alaptevékenysége továbbra is nyereséges, azonban a rossz pénzügyi helyzete miatt kénytelen megválni az egyébként kiemelkedően jól teljesítő indiai részlegétől.
Az egykor szebb napokat látott részvény piaci értékének 95 százalékát elvesztette az elmúlt évben, jelenleg 23,5 penny. Ezen a szinten a mutatói továbbra is értelmezhetetlenül alacsonyak, azonban az elemzők csak masszív eladási javaslattal illethetik, tekintettel a céget körülölelő bizalmi deficitre.
A Hogg Robinson nem panaszkodhat a befektetői bizalomra, munkásságát egyöntetű vételi ajánlással honorálják a hozzáértők, köszönhetően a kiváló költségkontrollnak és az előszerződésekkel bebetonozott árbevétel stabil mivoltának. Üzletpolitikájának köszönhetően kevésbé van kitéve az alacsony árréssel, de jelentős forgalommal kecsegtető tömegturizmus gyilkos versenyének, versenytársaival szemben a − tavalyi évet jellemző − fogyasztói bizalom visszaesése szinte érintetlenül hagyta számait. A cég azon kevesek közé tartozik, amelyek tartósan képesek osztalékfizetésre, mintegy 2,5 százalékos hozamot ígér erre az évre. A 64 pennys ár mindössze 7 körüli P/E-t jelent, 5 körüli EV/EBITDA mellett, így nem meglepő, hogy a piaci szakértők átlagosan 45 százalékos emelkedést jövendölnek éves távlatban.