A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) pontgyűjtő kártyákat hasonlított össze. A teszt eredménye a vásárlók szempontjából nem örömteli: az elmúlt években Magyarországon a kasszákban otthagyott összeghez képest a visszatérítés vagy juttatás aránya többnyire jóval 1 százalék alatt van a hűségkártyáknál. Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz - hívta fel a figyelmet a TVE.

Az egyik legelterjedtebb, talán a legtöbb céget felsorakoztató multibrand hűségprogram, a SuperShop, amelynek szlogenje a Minden ponton nyer! És ez - a TVE szerint - elsősorban a cégre és nem a vásárlóra igaz (itt 0,4 százaléknyi a visszatérítés), mint ahogy sajátja ez az összes többi, az utóbbi években elterjedt hűségprogramnak is. Csúnyán kibillen a mérleg, ha sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a vásárló - írta közleményében a TVE.

A levásárolható (cashback) kártyáknál - mint például a Tesco ClubCard - tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. A vásárló azt azonban nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében vélhetően arra is ráveszi, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte.

Az összehasonlítás eredménye
Kártya neveKibocsátó/elfogadóKöltés/visszajuttatás aránya (százalék)
Egyetlen márkára kibocsátott hűségkártyák/programok
Agip-Tigáz Premio Club KártyaEni Hungária (Agip- kutak) Tigáz hűségkártyával1,1 (csak benzinre számolva)
Auchan BizalomkártyaAuchan áruházak1,4 - 1,1
BrendonBrendon babaáruházak2
Drogerie Markt Active Beauty programDrogerie Marktnem kiszámítható
Nivea Vásárlói KártyaNivea Szépségpont üzletek3,3 - 2
Tesco ClubcardTesco áruházak0,5
Multibrand (sok márkás) kártyák
ClubSmartShell benzinkutak, shopok, McDonald's0,2 - 0,3
MultipontMol, CBA, KFC, OTP0,4
SupershopSpar, OMV, OBI, Burger King, Wellness-Szállás.hu0,4
Forrás: TVE

A TVE részletes összehasonlításában szerepel még, hogy mennyi pénzt kell elkölteni, hogy 1000 forintnyi ajándékot kapjunk, milyen fogyasztóvédelmi furcsaságokra kell számítanunk, mi a módja a pontszámításnak és hogyan lehet beváltani a pontokat. A részletes táblázat itt érhető el.

A katalógusokkal gyakran megtévesztik a vásárlókat

További problémaként értékelte a TVE, hogy a különféle hűségprogramok működési szabályzatai alapján a legtöbb esetben az ajándékkatalógusokban feltüntetett áruk képe csak illusztráció, a céget ez nem kötelezi arra, hogy pontosan azt az ajándékot adja, amit a vásárló kiválasztott magának.

Hézagos az adatvédelem

A vizsgálat során kiderült, hogy a hazai pontgyűjtő rendszerek működési szabályzatai meglehetősen hézagosan szólnak az adatvédelemről. A legtöbb esetben egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz az így begyűjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, hogy piackutató cég vagy akár külföldi együttműködő cég is megkaphatja ezeket az adatokat.

Összefoglalva megállapítható, hogy a vásárlói hűségért cserébe sok esetben többet vásárolunk, mint szeretnénk, a hűségért kapott termék csalódást okozhat, valamint a törzsvásárlók személyes adataiból és vásárlási szokásaiból rendkívül részletes, akár pszichológiai személyiségprofilt is képes összerakni a kereskedő által megbízott piackutató - hangsúlyozza közleményében a fogyasztóvédelmi szervezet.