A jó bornak nem kell cégér – szól az ismert közmondás, és ezt vallotta több évtizedes pályája során Daubner György cukrászmester is, aki még ma is dolgozik, maga készíti, illetve felügyeli süteményeinek előállítását a budai, Szépvölgyi úti üzletében. „Soha nem reklámozta a cukrászdáját, még a névtáblát sem tette ki, a vásárlóknak fenntartott parkolóra került ki először a Daubner-felirat” – mondta a cukrászmester fia, Dr. Daubner György, a Daubner Cukrászda Kft. egyik cégvezetője.

Reklám és – a 21. században kissé meglepő módon – közösségimédia-jelenlét nélkül is töretlen a cukrászda népszerűsége. A széles választék és a kiegyensúlyozott, magas minőség vonzza a vásárlókat, akik naponta tömött sorokban várnak türelmesen arra, hogy elvitelre megvásárolhassák kedvenc édes és sós süteményeiket. Az sem szegi kedvüket, hogy a helyben, asztaloknál történő fogyasztásra továbbra sincs lehetőség az üzletben.

A számok egyértelműen jelzik a Daubner elismertségét: a Covid-járványt szinte meg sem érezte, 2021-ben működésének legsikeresebb évét zárta az árbevétel tekintetében – derül ki a családi vállalkozás éves beszámolójából.

d
Daubner
Kép: Napi.hu, Lowescher Ábel

Mi van a siker mögött?

„Édesapám évekig fejlesztette – és a cukrászda ma is fejleszti - a süteményeinek és fagylaltjainak receptjét, mindig a szakma szeretete és nem a haszonszerzés vezette.

A cukrászda keresetét befektette és folyamatosan fejlesztette – állami támogatás és bankhitel nélkül. A jelenlegi, Szépvölgyi és Pusztaszeri út sarkán álló, háromszintes cukrászda húsz év alatt, egy kis üzletből fejlődött azzá, ami most látható.

A cégvezetés törekedett rá, hogy a legmodernebb technikát építse be, vagyis a fenntarthatóság szempontjait maximálisan figyelembe véve energetikailag korszerűsítse az épületet, amelyben például hőszivattyús hőkezelő rendszer gondoskodik a fűtésről, az eladótér és a műhely meleg levegőjének összegyűjtésével és hasznosításával, illetve hűtésével. A legutóbbi fejlesztés, amelyet befejeztünk, napelemek telepítése volt” – világította meg a siker hátterét Dr. Daubner György.

A korszerűsítési munkák alatt folyamatosan nyitva volt az üzlet. A Covid-fertőzés elleni védekezés részeként nagy teljesítményű, ionos légtisztító készüléket szereltek fel a vendégtérben.

Daubner Cukrászda
A Daubner Cukrászda bejárata - cégfelirat nélkül.
Kép: Napi.hu, Lowescher Ábel

Az elért haszon nagy részét az elmúlt években egy családi birtok kialakítására fordították. „A Mátrában földeket vettünk és a tervek szerint biogazdálkodást szeretnénk folytatni - vagyis mint a cukrászda esetében, itt is a fenntarthatóságra törekszünk -, amelyhez kétéves átállási idő szükséges. Az alapanyagok és termékek várhatóan megjelennek majd a cukrászdában is" – tette hozza a cégvezető.

Daubner György 15 évesen kezdte el tanulni a szakmát a Vágóhíd utcai Budapesti Csokoládégyárban (ez az egykori Stühmer-gyár, amely ma is csokoládégyárként működik) és szerzett technikusi képzettséget, majd kutatóként dolgozott a gyár kutatóintézetében. Cukrászdáját már a rendszerváltás előtt, az 1980-as években megnyitotta a Szépvölgyi úton, a jelenlegi épület melletti kis házban - később ebből nőtte ki magát a ma is ismert cukrászda. A családban a gyermekei viszik tovább a szakmát, a vállalkozásban cégvezetőként vannak jelen.

Legyen friss!

A jó minőségű alapanyagok beszerzése és a frissesség elsődleges szempont a Daubnernél. Minden nap friss termék készül, nem fagyasztanak, előre kiszámolják, hogy adott nap mekkora fogyás várható. Főként a frissességgel magyarázható az is, hogy a Daubner az erős kereslet ellenére nem terjeszkedett, máshol nem akartak cukrászdát vagy üzlethelyiséget nyitni. „A szállítással már változhat a termékek minősége” - jegyezte meg Dr. Daubner György.

Daubner Cukrászda
A Daubner üzletvezetője.
Kép: Napi.hu, Lowescher Ábel

A cukrászmester Daubner György minden terméket, amit készít, szereti. A cukrászdában közel 300-féle termékből választhatnak a vásárlók, az édes és sós sütemények, torták, makaronok, fagylaltok és parfék mellett saját bonbon és mogyorókrém is készül.

A népszerű termékek közt ott vannak a parfétorták, a triplacsokoládé-torta, a madártej torta, az E80, a málnás rizstorta, a narancsos trüffeltorta, a brazil diótorta és a feketeerdei meggytorta, továbbá a makaronok, a vaníliás néró, a tökmagos, a gouda sajtos és a juhtúrós-vajas pogácsák éppúgy, mint a szilvás papucs.

A legtöbb folyamat gépesítve van, így a cukrászda a frissesség mellett költséghatékonyan is termel, így nálunk továbbra is 300 forint egy nagy gombóc fagyi és a sima krémes 400 forint

- meséli a cégvezető.

D
Daubner
Kép: Napi.hu, Lowescher Ábel

Bért emeltek

A Daubner is munkaerőhiánnyal küzd, szinte mindig keres cukrászt és kiszolgáló személyzetet. Jelenleg 88 alkalmazottjuk van, tavaly átlagosan 77 főt foglalkoztattak. A közzétett mérlegbeszámoló adatai alapján az átlagos havi bruttó bér tavaly a fizikai dolgozóknál 492 ezer, az adminisztratív alkalmazottaknál 775 ezer forint volt. Ez komoly béremelést jelez az előző évhez képest, 26, illetve 57 százalékosat.

A cukrászdának tavaly nem csak a személyi, de a nyersanyagárak növekedése miatt az anyagjellegű kiadásai is jelentősen nőttek, 150 millióval 807 millió forintra. Ebből a működéshez felhasznált anyagok költsége 670 milliót tett ki.

Társasági adóként az előző évi 39 millió után tavaly 52 millió forintot fizettek be az államkasszába.

d
Daubner
Kép: Napi.hu, Lowescher Ábel