"Az elkövetkező években legalább évi 1000 fő körüli létszám kilépés utánpótlását kell megoldanunk" - fogalmaz a BKV 2017-2020-ra vonatkozó humán stratégiája, amely az Index.hu birtokába került. A tanulmány szerint csak tavaly 452 járművezető (ebből 353 fő buszvezető), 248 szakmunkás és 26 mérnök hagyta ott a társaságot.
Ezek a hiányszakmák, amik azért alakultak ki, mert nőtt a konkurencia, ahol magasabbak a kereseti lehetőségek, kevés a szakember (egy részénél már nincs is szakmai képzés). A távozók gyakran 30-50 százalékkal több bért kapnak más, akár a közszférában működő társaságoktól. Ezért a stratégia első számú feladatként jegyzi, hogy "a személyi alapbéreket a piaci viszonyokhoz kell igazítani".
Ezt jól érzik a szakszervezetek is. Gulyás Attila, az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezet, a VTDSZSZ elnöke, a lapnak elmondta, hogy a dolgozók nagyon elkeseredettek. Ezért a következő három évben összesen 30 százalékos béremelést követelnek. Ezt annyira komolyan gondolják, hogy ha a követelés március végéig nem teljesül, akkor nem marad más hátra, mint a sztrájk.
A pályakezdők kinevetik a fizetést
A MÁV-nál és a Volánoknál megadták a követelt béremelést, ezért fokozottan nő az elszívóhatás. Szakmunkást, mérnököt már lasszóval sem tud fogni a BKV, még a pályakezdők sem veszik komolyan az ajánlott fizetést. A dolgozók közül sokan attól teszik függővé a maradást, hogy a mostani bérkövetelés teljesül-e. Ha elmennek az emberek, össze fog omlani a cég.
Nem csak a hazai konkurencia jelent veszélyt a BKV-nak. Az elmúlt hetekben elterjedt a buszvezetők között, hogy a bécsi tömegközlekedési vállalat, a Wiener Linien buszvezetőket keres az U4 metróvonal felújítása miatt forgalomba állított metrópótló buszokra. Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke elmondta, hogy pár tucatnyi sofőr már korábban kiment Bécsbe. Néhányuk most visszajött, és a háttérben toboroz sofőröket a bécsi metrópótláshoz.
Három-négy éves szerződésről van szó, havi 2600 eurós fizetésről (ami az itteni 220 ezer forintos buszsofőrkeresetnek több mint háromszorosa), és akár szállásról is. Nemes szerint ha a BKV nem tudja most kezelni a bérproblémát, sok buszvezető távozhat Bécsbe.
Mi lesz, ha nálunk lesz metrópótlás?
Ez már csak azért is roppant nagy probléma a BKV-nak, mert ahogy a humán stratégia is fogalmaz: a közeljövő legfontosabb kihívása az M3 metró pótlás jelentős részének lebonyolítása lesz. A 150 autóbusznyi teljesítményhez szükséges járművezetői és karbantartói létszám feltöltése előreláthatólag komoly nehézségekbe fog ütközni.
A 2016. decemberi járművezetői záró létszám 2412 fő volt. Ez a létszám az alapteljesítmény ellátásához elégséges, azonban a metrópótlás ellátásához 2017 második félévében, a déli szakasz felújítása alatt 2500-2600 fő, az északi és déli szakasz egyidejű lezárása idején, a legmagasabb kocsikiadás megvalósulásakor mintegy 2700-2750 fő járművezetői létszám indokolt.
A kérdés tehát az: ki fogja vezetni Budapesten a metrópótló buszokat, ha a BKV sofőrjei inkább Bécsben dolgoznak majd, háromszoros bérért?
A humán stratégia szerint az idei év legmagasabb humán kockázatot jelentő munkaköre az autóbusz-vezető, mert az M3-as metró pótlás társasági kivitelezése esetén 650-700 fő járművezető felvételére van szükség.
A szakszervezetek szerint mára a BKV a szakemberhiány miatt a működőképesség határára került. Sokan tervezik kilépésüket, már az sem biztos, hogy egy magasabb béremeléssel megállítható a folyamat. Utánpótlást felvenni szinte lehetetlen. Ha fel tudnák venni a hiányzó létszámot, a kiképzésük hosszú ideje miatt rövid távon nem lehetne foglalkoztatni őket.