Ütemesen fiatalodik a budapesti taxiállomány idén, miután 2018-tól csak elektromos, hibrid, illetve Euro V, vagy annál újabb autóval lehet fuvarozni.
Szűk egy hónappal ezelőtt a Budapest Taxi becslése szerint még több mint 1150 autóra várt leszerelés. Metál Zolán, az Országos Taxis Szövetség elnöke lapunkat arról tájékoztatta, a kocsik cseréje olyan gyors ütemű, hogy mostanra már csak 800-900 taxiengedéllyel rendelkező autót kell lecserélni.
Ebből egyrészt az következik, hogy Budapest akár meg is úszhatja a nagy taxis hiányt 2018-ban, másfelől viszont az, hogy a használtautó-piacot elárasztják a volt taxik.
Ha egy autó taxi volt, az nem pusztán azt jelenti, hogy sokat futott és esetleg gyorsan mentek át vele a fekvőrendőrökön. Csak néhány problémát említünk, amely a különleges igénybevételből fakadhat:
- Ezeket a kocsikat zömmel városban használták, rengeteg indulással, megállással, dugóban araszolással.
- Az ajtaját sokkal többször nyitották ki, mint egy átlag kocsiét, amely miatt a rögzítés és a zárszerkezet sem biztos, hogy a legjobb.
- Ki tudja mennyire kímélték a belterét, mennyi kárpittisztításon esett át?
- Az ülések sem a szokványos igénybevételnek voltak kitéve, nem csak a huzatuk lehet kopott, de a tömés is megsínyli a napi több tucat ki- és beszállást.
Még ha valaki rendesen karbantartotta a kocsiját, ezeket az autókat - az előélet ismeretében - nagyon nehéz eladni, vagy csak fillérekét. Ezt egyébként a taxisok is tudják, ezért - Metál Zoltán szerint - lesznek, akik majd családon belül értékesítik az autókat. Egy részük azonban az elmúlt hónapokban már rázúdult a piacra, a java pedig ősszel jön.
Milyen márkákról van szó?
Rossz hír azoknak, akik a taxisok körében népszerű "civil" autójukat próbálják eladni, hiszen a verseny igen erős lesz.
A most kifutó taxik között felülreprezentáltak a
- Skoda Octaviák
- Skoda Superbek
- Chevrolet Lacettik
- Citroen Picassók
- Volkswagen Passatok
- Renault Megane kombik
- Ford Focus kombik.
Vagyis ezeknél az autóknál nagyon oda kell figyelni az árulkodó jelekre, ha valaki most vagy 2018-ban vásárol.
Mire kell figyelni?
Ne legyen igazunk, de a 8-10 éves tágas, kívánatos, szép fényezésű autók sokakat csábíthatnak az óratekerésre. Mivel a taxisoktól - akiknek az új autó megvételéhez pénzre van szükségük - a kereskedők nevetséges áron vehetik meg régi autóikat, még az is bőven belefér, hogy kicsivel többet fordítsanak az árulkodó jelek eltüntetésére az óratekerés mellett. A fényezéssel nem lesz gond, a fólia leszedése pár tízezer forintba kerül.
- Használt taxira utaló jel, ha az autó, korához képest sérülésmentes, újszerű a fényezése, ámde kopott, elhasznált a vezetőülés és környéke - mondta lapunknak Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. Mivel a taxikat évente kell műszaki vizsgára vinni, így a Belügyminisztérium adatbázisában rögzített kilométeróra állásból pontosan lehet következtetni, hogy az autó tekert-e, vagy sem - tette hozzá.
Éppen ezért, ha a sokat futott, leszerelt taxik nagy tömegben jelennek meg a piacon, a JóAutók.hu rendszere továbbra is képes lesz kiszűrni, hogy a hirdetett autó valós futásteljesítménye van-e feltüntetve. Mivel a taxik, komoly előírásoknak megfelelő munkaeszközök, így vélhetően rendszeresen karbantartott autókról van szó. Valós kilométerállással reális áron, ami általában az adott kategória alsó szegmensét jelenti, jó vétel is lehet. A cél, hogy a vevő pontosan tudja, hogy milyen autót vesz - mondta Halász Bertalan.
- Ezek kívül árulkodó jel, ha a műszerfalon vagy tetőkárpiton fúrás nyomait látjuk, ez ugyanis a taxióra, illetve szabadjelző rögzítésére utal.
- Mindenképpen érdemes megnézni, hogy a vezetőülés bal oldalának tömése mennyire kopott, ez a napi 30-40 ki- és beszállást jelzi.
- Bár el lehet tüntetni, a tarifatáblázat matricája alatt a nap kevésbé tette fakóvá a műszerfalat az anyósülés előtt.
Kiknek érheti meg?
A szép fényezésű 8-10 éves autók birtoklása biztosan vonzó azok számára, akiknek fontos a külső, és ezért még a lepusztult belsőt is elnézik. Taxit venni ugyanakkor mindenképpen kockázatos dolog. Még ha nagyon olcsón is jutunk egy autóhoz, nem fogjuk tudni, hogy az egyes alkatrészek - köztük például a teljes váltó - életciklusa hol tart. Végig kell gondolni, hogy azt a pénzt amelyet az alacsony vételárral és a szinte biztosan felmerülő szervizköltségekre fordítunk, nem könnyebb-e egyben kifizetni egy átlagos igénybevételnek kitett autóra.
Ha azonban valaki bátor, még az is előfordulhat, hogy lesz egy szép és a magyar autópark átlagából némiképp kiemelkedő családi autója.