A Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) felállításával a kormány új alapokra helyezi az állami intézmények és vállalatok kommunikációs feladatainak tervezését és reklámköltéseit. A tavaly októberben létrehozott hivatal Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter felügyelete alatt működik, létrehozását a kormányzati kommunikációs feladatok költséghatékony megvalósításával indokolta a kormány. A hivatal összesen 1500 szervezet, köztük a felsőoktatási intézmények ilyen témájú beszerzéseit és költéseit felügyeli - viszont nem nem tartozik a felügyelete alá például a hirdetésre milliárdokat költő Magyar Nemzeti Bank, a parlamentnek felelős médiahatóság és MTVA sem. (A központosítással ugyanakkor azt is ellenőrizheti a NKH, hogy az állami és részben uniós pénzből megvalósított tájékoztatási munkák ne kerüljenek Simicska Lajos és köréhez sorolható cégekhez.)
Az NKH elnöke, Nobilis Márton nemrég jelentette be a Portfólión közölt interjújában, hogy a hivatal 25 milliárd forintos kommunikációs közbeszerzési keretmegállapodás kiírására készül, az eredményhirdetés augusztusra várható. A gigatender hirdetménye azóta (április 25-én) megjelent az uniós értesítőben, amelyből kiderül, hogy legfeljebb egy évre vagy a nettó 25 milliárdos keret kimerüléséig kötnek majd keretmegállapodást, összesen nyolc feladatcsoport ellátására. A tender ajánlattételi határideje június 8-án jár le.
A nyertes ügynökségek feladatai:
1. Kutatási feladatok (közvélemény- és marketingkutatás, hatékonyságmérés)
2. Kommunikációs stratégiai tervezés és tanácsadás
3. Grafikai tervezés
4. Integrált reklámügynökségi szolgáltatások
5. Pr ügynökségi szolgáltatások (köztük kríziskommunikáció)
6. Online kommunikációs és közösségi média szolgáltatások
7. Kommunikációs tevékenységhez kapcsolódó gyártási feladat
8. Médiatervezés és -vásárlás
Az interjúban Nobilis elmondta: a cél, hogy a reklámköltéseket és a kommunikációs beszerzéseket olcsóbbá tegye az állam, hatékonyabban használják fel a költségvetési forrásokat, és hogy folyamatosan felügyeljék "az eddig sokak által csak találgatott méretű költéseket". Összesítésük szerint az éves büdzsé 40 milliárd forint körül volt eddig, most ugyanerre a feladatra 25 milliárdért írtak ki közbeszerzést. Mindössze három ajánlattevővel kötnek keretmegállapodást, közülük egy újabb ajánlattétel után választják majd ki az intézmények, hogy a konkrét munkára kivel kötnek szerződést. Nobilisék már azt is tudják, hogy a központosítás rendszerszinten 10-15 milliárd forintos megtakarítást tud elérni és nem lesz kibúvó egyik, általuk felügyelt intézmény számára sem. Arra ugyanakkor van lehetőség, hogy az augusztusban várható közbeszerzési eredményhirdetésig, egyedi döntéssel engedélyezzék, illetve lebonyolítsák a szükséges beszerzéseket.
Így írta ki a napokban az első közbeszerzését is az NKH: az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) Zrt. állampapír hirdetéseinek médiatervezésére és -vásárlására. A féléves munkára szóló szerződés előzetesen becsült értéke nettó egymilliárd forint. (Ezt a tendert eddig is rendszeresen kiírta az ÁKK, a változás csupán annyi, hogy most az NKH bonyolítja le.) Az eljárás ajánlattételi határideje május 26-án jár le.
Az NKH kiírt egy másik tendert is: nyomdai szolgáltatások teljesítésére az Eötvös Lóránd Tudományegyetem intézményei számára. Itt a kétéves keretösszeg legfeljebb nettó 59 millió forint. Az eljárás pályázati határideje május 14.
Kevés a tender
Idén egyelőre időarányosan kevesebb kommunikációs közbeszerzés jelent meg az előző évhez képest, így vélhetően miután kialakul az NKH gyakorlati szerepe, megszaporodik e területhez köthető tenderek száma - mondta lapunknak Földes Péter, a magyar és uniós közbeszerzési eljárások figyelésével foglalkozó Közbeszerzési Hirdetmény Figyelő portál (KHF.hu) vezetője. A szakportál a hirdetési és marketingtevékenységre, valamint a pr szolgáltatásokra az elmúlt két évben kiírt közbeszerzések adatait összesítette, s ebből kiderül, hogy 2013 áprilisa óta több mint ötszáz eljárás zárult le, amelyek értéke meghaladta a 17 milliárd forintot. A beszerzések több mint 60 százalékánál felhasználtak EU-forrást is (az uniós projektgazdáknak tájékoztatási kötelezettségük van.)
Az elmúlt két évben a legnagyobb értékű tendert a Magyar Nemzeti Bank írta ki, hatmilliárd forint keretösszegben az általános kommunikációs feladatainak és a Növekedési Hitelprogram kommunikációs feladatainak ellátására. Ezt 2014 januárjában az I.M.G. Inter Media Group Kft. nyerte meg. Szintén ez a cég végezhette le például tavaly az MVM Paks II. Atomerőmű Fejlesztő Zrt. médiatervezési és -vásárlási feladatait nettó 550 millió keretösszegben, míg 2013-ban 220 millió forintért.
Nagy médiavásárló a Magyar Posta Zrt is., a társaság 2014 decemberében nettó 1,69 milliárd forint keretösszegű szerződést kötött az Initiative Média Kft.-vel. Ezzel a céggel szerződött a Posta 2013 decemberében is, 1,41 milliárd forintért. Az említett két vállalkozás mellett a nagy nyertesek között van többek közt a Young and Partners Kft., a Bell and Partners Kft., a Mahir Kiállítás és Rendezvény Kft. és a MindShare Kft. is - olvasható ki a KHF.hu összesítéséből.
Mire lehet most pályázni?
Az NKH fent említett három tendere mellett jelenleg folyamatban van a szegedi lézer kutatóközpont megvalósításához kapcsolódó tájékoztatási közbeszerzés is. Az ELI-HU Kutatási és Fejlesztési Nonprofit Kft. a nyertessel július 1-jétől november 12-ig köt majd szerződést nettó 55 millió forint keretösszegben. A nyertes feladata sajtófigyelés, kiadványok és arculati elemek nyomdai munkái, rendezvényszervezés, videók és szpotok gyártása. Az ajánlattételi határidő május 19-én jár le.
Médiafoglalásra írt ki közbeszerzést összesen nettó 59 millió forintért a Maciva Magyar Cirkusz és Varieté Nonprofit Kft. Négy részre lehet pályázni, a médiamegjelenés foglalására a kültéri, a jármű, az írott sajtó, tv és rádiós, valamint az online felületeken. Itt a szerződés júniustól a jövő év október végéig lesz hatályos. Ajánlatot április 30-ig lehet tenni - derül ki a KHF.hu adataiból.
KHF.hu_2015.02.27
Ismerje meg a közbeszerzéseket, keressen a kiírásokban, legyen a nyertesek között!